Thursday, January 21, 2010

Hari tu kawan sekerja bawa sample junkfood tuk CNY. Pas test terasa sedap terus nak try buat. Cam senang je, so tadi balik dari kerja aku berkobar2 nak try. Siap call Ani yang masih kat KL, tanya tepung apa diguna tuk buat makanan ranggup (betul2 no idea ni, totally tak dpt agak dan bayangkan tepung yang nak diguna). Ani bagilah tau, biasanya dia campur tepung gandum dengan tepung beras. Ok, siap beli tepung beras dan gandum rasanya masih ada kat rumah, which at the end, takda pun. So terpaksa guna tepung beras je lah.

Bahan2:-



Crab stick



Pisahkan halus2 dan kemudian goreng dalam minyak yang banyak. Begitu juga daun kari tu, pastu gaulkan bersama.





50% menjadi 50% fail!!! Menjadi sebab rasanya memang rangup tapi gagal sebab lekat sesama sendiri!!! Sepatutnya dia akan sehiris demi sehiris. Camna ek buat dia tak melekat ketika digoreng??

Pas mandi, masih mencari makanan. Lagipun belum makan, takda rasa nak makan nasi, nak makan junkfood je tapi tatau pa nak makan.



Ambik mangga yang lebih besar dari sarang telur 10 biji ni.
Ingatkan dah masak so nak buat mangga juice tapi....




Masih mentah lah. Kecewa lagi, plan tak menjadi. Last2........



Hiris nipis2 campur gula, garam, kicap dan cili. Makan skit je juga sebab perut ngah kembung. Asyik nak terkentut je, sebabnya aku cuma lunch dengan kopi C dan pau. Instead of gastrik, perut jadi kembung dan syik nak keluar angin saja. Better than gastrik kan.

Bila dah makan beberapa hiris perut makin meragam tambah ada tanda2 nak gastrik. Cepat2 makan nasi berlauk ayam which simpan dalam oven sejak 2 malam lalu. Masih elok sebab asyik dipanaskan cuma rasanya dah agak keras cam disalai. Hentam saja lah labu....



Pastu menikmati air teh bunga yang sedap dan sejuk. Refreshing!!!!!!

Lately kucing itam yang bulb rosak sebelah tu mesra dengan aku. Tapi aku tension sebab bila dia tidur atas kerusi di verandah mesti kotor lantai tu tempat dia berkelahi. Ada sekor kucing samseng selalu bergaduh dengan dia. Tah pa kes aku tak pasti tapi yang pasti itam sekarang tengah musim mengawan. Agak playboy juga kucing tua tu. 2 kali aku jumpa dia dengan kucing yang tiner yang berbeza. Mentang2 lah tubuh dia yang kurap dulu sekarang dah licin dan sembuh sepenuhnya.

Adalah sekali tu aku datang rumah, masa tutup gate, terbaring2 dia minta usap perut. Yang lucunya kan garaj aku cam bukit, so slowly dia meluncur ke bawah, nasib aku sempat tahan dengan kaki. Itam ni nak bermanja tak tengok tempat. Kang lekat kat gate tu naya je.

Pagi tadi baca blog SIL yang lama tak update, siap ada gambar cegalo, our late cat. Fuh, sayang tengok. Rindu dia juga.





Cegaloo dalam kenangan!!!

Hari tu Ani nak beri sekor anak kucing. Mula2 excited aku nak tapi fikir punya fikir taknak pulak. Takmau ah sedih2 tengok kucing mati lagi.



Akhir sekali, ini lah orang2 yang sering menemani blackie duduk kat parking lot :) selamat malam, jangan lupa berdoa sebelum tidur.

zzzyy

1 comment:

  1. cegalooo...huhuhu...lelenggau maii
    wah..lama enda ngaga prujek makai2..hihihi

    ReplyDelete

tq, peace :)