Monday, June 27, 2011

hari2 on the road
memacam ragam pemandu dijumpai, dilihat
ada yang bersopan santun, sederhana
tapi kebanyakkannya careless
dan bersikap useless on the road

aku ni bukan lah a good driver tho
i'm a fast and furious driver
with motto....
as long as you follow every road law
jangan menyusahkan orang lain
jangan sebarangan memotong
jangan sebarangan keluar dari junction
always on your own track
cuma slack nya aku selalu on the faster lane :)

sering menaikkan darah bila
pemandu tu cepat2 keluar dari simpang
sampai kau kena tekan brek kuat2
then bila tengok belakang
takda pun kereta lain selain kereta kau
dah rush2 keluar,
tapi drive depan kau 20 30km sejam lak
if aku bawa bulldozer
nak je aku langgar dan buang tepi

jalan dari rumah aku ada 2 lanes
satu tuk kenderaan laju
satu lagi tuk kenderaan yang lenggang2 kangkung
paling lah geram
bila ada yang drive kurang dari 60km sejam
kat belah jalan yang laju
dahtu nak memotong dari lorong yang satu tu lak
memang dah sedia ada pemandu
yang memandu mengikut hadlaju yang sepatutnya
soooo.............. sekali lagi
if aku drive bulldozer
confirm aku sudip dan buang dalam parit!!

satu lagi pemandu kenderaan besar
seperti lori, bas
mak oiiii!!!
mentang2 lah besar sesuka je dia memandu
dahtu even berat
sesuka je guna jalan belah laju
at the end,
kereta que panjang di kedua2 lanes
kan menyusahkan semua
laju tidak slow pun tidak
sekali lagi...
ehhh.. lori tak dapat nak disudip dek bulldozer
i can't do anything.....

ada lak jenis pemandu yang taknak dipotong
kau potong dia
then dia potong kau balik
tapi masih gak slow buat kau rasa nak potong balik
dahtu asyik memandu kat sisi2 line tengah je
buat kau susah nak potong
ni some kind cam road bully kan
tapi common sense lah
buat apa kau kedekut dengan jalan tu?
dah kau slow buat pa dengki dgn orang memotong?
agak2nya ada yang kisah tak if dia datang ke destinasinya
dengan memandu di belakang kau??
akan menjatuhkan maruh dia ke?
sukar nak difahami

ni kes yang paling membangangkan
boleh buat rasa cam nak membunuh
kat U turn
tak sabar2 nak keluar gak sedangkan kereta banyak
at the end kau nak mengelak dia
emergency brake
silap2 boleh dilanggar orang dari belakang!!!

tapi aku nak membebel gak
kepada engineer2 jalan di Miri ni
suka buat jalan ditempat2 yang tak masuk akal
buat U turn selepas corner, gila!!!
suka buat traffic light
belum abis gik que kat traffic light ni
dah que kat traffic light depan tu
lepas tu terus ada roundabout
so ada dua traffic light yang berdekatan
diikuti roundabout
sudah semestinya jalan tu
jammed truk masa peak hours!!!!!

mungkin diorang ada plan tersendiri kot
tapi bagi aku sebagai orang awam ni
banyak plan jalan yang diorang buat tu
amat memerbahayakan
dah tak sesuai dengan keadaan traffic
yang makin banyak
dengan pemandu yang makin aggresif
dengan pemandu yang makin kurang tolenransi

zzzyy

No comments:

Post a Comment

tq, peace :)