Saturday, June 27, 2009

Tempe oh tempe

As usual, i love to cook on Saturday and back to lazy on sunday. Today i try to cook sambal tempe. Huhu!! Never try oooo.... Nervous ni ah. Takut2 kang membazir je. Tu lah semalam beli sebungkus je tempe, ever nak buat, beli 2 bungkus pastu part deep fried je dah fail! Tak sedap langsung! Akhirnya, tong sampah yang makan. Membazir kan. Hate myself!

Hari ni siap dengan angan2 tinggi yang aku mesti berjaya, bermula dengan kiraan on your mark, get set, Gooooo..............!!!!!!!!!!!!!!!





Tempe cut into cube then deep fry. Kacang tuk campuran pun sama2 goreng dalam minyak yang sederhana banyak (kat sini aku guna minyak lepas aku goreng tempe tadi tu).



Iklan!! Sambil mengoreng tempe dan kacang aku sempat gik makan biskut cocopie ni. Sedap oooo... Tengah2 dia ada marshmallow. Aku ni sebenar bukan pengemar marshmallow pun, cam takda rasa je menda tu, kenyal2 kat lidah je, silap2 lekat kat gigi. Buat susah je. Tapi marshmallow campur dengan biskut ni, marvelous!! Sedap!!! Favourite!!!




Tuk sambal aku hanya guna cili boh. Takda taruh bawang semua. Panaskan sedikit minyak then masukkan cili boh taruh gula dan campur cuka sikit je. Pastu masak hingga campuran tu mendidih dan pekat. Api hendaklah kecil ya.



Bila dah pekat masukkan kacang dan tempe. Tutup api dan gaul hingga sebati. Dan siap! Sedia tuk dimakan!

Tapi dalam aku masak ni ada lah menda yang tak best nya:-

1.
Hari hujan dan telah membasahkan semua kain jemuran aku. Nak angkat, huh, alang2 kang hangus masakan aku. Biar je lah. Dan ni hah sekarang ni dah panas terik lik. Siut je.

2.
And masakan aku tu cam tak menjadi sangat sebab tempe kurang crispy dan sambal dia basah sangat sebab kekurangan tempe.Rasa dah okay. Nanti buat lagi!!!

zzzyy-ngah layan nustan dan YM.

No comments:

Post a Comment

tq, peace :)