Sunday, February 27, 2011

hari ni ada misi

misi yang dah di plan dari semalam
misi mencari bubuk!!!! (small shrimp)
bubuk ini akan dijadikan belacan

awal2 lagi auntie dah call mak
tanya dah cari bubuk ke belum
aku baru bangun pun
auntie dah sampai kat fish market
cakap takda orang jual pun

we expecting ianya akan ada
pada tengahari nanti
just hope hari akan terus panas
if hujan memang sah takda pun



sementara tunggu apak datang dari kampung
bermain, berlagu dengan Ava
pagi tadi seawal 6.15am dah bangun
siap melompat2 bercakap sokmo
aku yang masih mengantuk
mak masih berdengkur

but at last dia nak nangis
dah takda mood melompat
time ni mak take over
aku bergulung dalam selimut kembali
malapkan lagi lampu tidur
mak babap buntut dia
lepas tu dia tidur balik

by the time aku bangun 9.45am
ava masih tidur
mak kata tu pun tidur
selepas bangun kali keduanya
tapi tidur lagi selepas menyusu
aku langsung tak perasaan

sekarang dia sangat berminat depan PC
terutama if aku main games
dia seronok tengok avatar2 tu bergerak
if tunjuk slideshow gambar2 dia
terlompat2 sambil menjerit2
excited, dia gembira tengok ada cam dia kot
sedangkan tu memang dia pun!!!

dah suka duduk dalam stroller
bagi patung mimi dia
dia akan leka if suruh duduk sana
senang tuk mak bekerja



ni lak seolah merajuk kat aku
masa nak turun pasar beli bubuk
suruh dia guna baju lawa2
susu bawa 3 botol
pampers 6 helai
baju 2 pasang
dalam perjalanan ke pasar dia tidur
then tau2 je bangun tidur
dah dalam perjalanan pulang ke rumah
tu yang masa kat depan gate
aku panggil2 dia
langsung taknak tengok aku
aku dah kata nak bawa dia
pergi tengok toys kat toys world
mungkin dia faham
dan cakap kat mak
ni jejangan ava merajuk
takda berjalan pun
cuma duduk dalam kereta je



dan ni lah misi yang dah berjaya
misi membeli bubuk!!!!!!
beli 40kg RM8 sekilo!!!
huh, cam banyak
tapi if dah jadi belacan nanti
dapat 10kg pun dah syukur
bubuknya halus2

dan yang menjadi mangsa
besin dibeli tuk ava mandi
telahpun menjadi tempat memerap belacan!!!!
besin tu memang tak pernah guna lagi
sebab terlalu besar
so dijadikanlah tempat letak baju2 ava
dan tadi terpaksa transfer baju dia
kat cupboard aku
yang memang dah padat makin lah padat

beberapa tahun ni ter'miss' beli bubuk
bukan apa
ada tapi sekejap je
biasanya season bubuk ni lama
tah kenapa lately selalu sekejap je
belum sempat beli dah takda lagi
nak tunggu tu tah bila
stok belacan pun dah abis
biasanya jarang abis stok pun
sebab belacan ni bukan makan selalu

tapi kat miri ni
since adanya menu nasi lelapan
(nasi berulam bersambal belacan)
belacan memang favourite kebanyakkan
dari yang tak reti makan belacan
tapi meminati nasi lelapan
terus berminat akan belacan

belacan nasi lelapan ni special
ianya dibakar dulu
then dilenyek dengan tomato
tomato yang telah di tumis
rasanya memang kaw ah
dimakan dengan ulam2an
tauhu goreng dan tempe
sangat sedap!!!

teringat peristiwa malam khamis
ava kan ikut mak balik kampung
so ada chance lah aku makan di luar
malas nak masak
makan lah nasi lelapan
lama gak tak makan ni
ngom!! ngom!! ngom!!!
sedap!!!!

balik rumah cirit!!!!!
dan kepedasan!!!!!!!!
hahahaa!!! perut dah tak immune
lama tak makan tu ler perut meragam

cam masa shopping tadi
tengah syok2 shopping groceries
tetiba sakit perut!!!
dahlerr floor tu takda toilet
harus naik ke floor atas
bergegas ke atas then
worry tandas takda air lak
kena beli poket tisu
tanya kat farmasi, abis...
kat kedai runcit tu ada
tanya kat amoii kat counter
3 kali aku terlambai2 tanya baru dia perasaan
sedangkan aku melambai depan muka dia saja pun

dia cakap kat dalam
alahaaiii kenapa mesti kat situ
biasanya ada kat kaunter pun
aku dah di hujung nyawa ni
masa nak bayar
adalah seorang ibu tu berkerenah lak
nak beli mainan anak dia
kenapa pula masa dah half way bayar
baru nak cek!!!!??
dan tak berpuas hati dan nak tukar lain
aku dah di hujung nyawa ni ooiiii!!!
yang amoi tu lak kena tunggu dia bagi duit
yang mana dia lak dah pergi rak mainan
cari yang baru!!
ooiii aku dah kat hujung nyawa ni

sampai je kat toilet
sempat2 je buka seluar
terus menyembur keluar!!!!!!!!!
aahh... lega rasanya
kuar toilet rasa2 nak je bersiul2
kelegaan yang amat sangat "_"

zzzyy

No comments:

Post a Comment

tq, peace :)