Saturday, February 11, 2012

Kerja & Gaji

semalam dengar mak kata
adik yang baru beberapa bulan kerja
kat tempat dia kerja sekarang
pergi hunting for job again
aku tanya kenapa?
tak selesa ke tempat dia sekarang ni?
sebab setahu aku ok je
makan, tempat tinggal semua ditanggung
mak kata adik kata
gaji tak naik2

aku cam hah!!!!!????
terus hangin
baru je beberapa bulan kerja
terus nak naik gaji?
if company bapak kau pun belum tentu dpt

beberapa hari lepas lak
dengar uncle kata cousin nak berhenti kerja
aku tanya kenapa?
sebab gaji tak naik2 kerja teruk
lerrr.... baru beberapa bulan dh kerja
terus nak berhenti

tu ler orang2 sekarang
suruh belajar suka main-main
zaman aku dulu, aku lah kan
takda ler sekolah pandai sangat
tapi if sambung pergi universiti tu memang boleh lah
tapi takda duit tuk pergi pun
bukan macam sekarang kan
ada PTPTN, loan2 tu semua

yang adik, cousin ni kan
tau lah sekolah tak tinggi
janganlah expect gaji tinggi
dapat kerja jadi bos
gaji besar2

dah aku ni kerja office pun gaji naik setahun sekali
tu pun bukan banyak mana pun
honestly most of the time tak sampai $100 pun
nasib ada sarawak allowance
boleh lah menambahkan gaji
tu pun ada ketika gaji naik
tapi sarawak allowance menurun
so back to square one

ni diorang ni baru kerja beberapa bulan
dah expect gaji naik
sungguh tak munasabah
dah tu asyik nak bertukar2 kerja
belum sempat gaji naik dah berhenti
tak faham aku
mungkin diorang expect gaji tiap bulan naik kot
bermimpi siang malam pun tak camtu!!!!!

zzzyy

No comments:

Post a Comment

tq, peace :)