Friday, July 12, 2013

dalam kereta depan office
7.30am dah turun dari rumah
mesti pergi sebelum ava bangun
budak ni
lately suka nangis malam
bangun je terus merajuk
lepas tu meraung-raung menangis
lenguh memujuk
lepas dia settle
then aku yang terkelip2
sukar nak tidur kembali
lepas tu bangun pagi
badan di awang2an

if hari biasa camtu
apa lagi if puasa
lagi teruk rasa
tapi aku try tak fikirkannya
lebih2 if busy kat office
aku suka
tak terasa masa berlalu

ngah dengar radio
topic cara2 mendidik anak2 berpuasa
antaranya

didik dari kecil
pastikan bangun sahur bersama
if yang masih tadika tu
if berpuasa setengah hari
dah kira bagus

takpa if anak curi2 minum air di toilet
sekurangnya diorang tahu dia kena puasa
bila dah akil baligh
tanya bila exactly dia puasa penuh
by that time diorang akan cerita benar
bila diorang pura2 puasa depan kawan2
depan keluarga
at least diorang tahu yang diorang menipu
so masa tu lah nasihatkan
apa yang betul
apa yang salah
meskipun kedengaran agak lewat
tapi tu le antara keadah
segelintir ibu bapa praktik kan

sebab if anak2 tak berpuasa
takkanlah nak marah2 pukul2 kan
itu bukan mengajar
itu membatalkan puasa

tak apa anak2 salah dalam berpuasa masa muda
makin dewasa diorang akan makin faham

tah lah
anak aku baru 2 tahun 8 bulan
belum reti apa tu puasa
dah ni pun aku risau
if sekali dua menusu sehari
dah kira bagus
kadang2 takda langsung
risau mana dia nak dapat all those nutrien
cuma minggu ni aku bagi vitamin
dia agak berselera makan nasi
apa vitamin, aku tak tau ok
just percaya doc aku
kata anak taknak makan
so minta vitamin, dia bagi dalam botol ubat
bukan yang vitamin botol2 di pasaran tu

k lah
nak masuk opis
perut cam nak mula meragam
huh! harapnya janganlah cirit birit
sebab malam tadi dah ada sintom2

selamat berpuasa n have a nice day





zzzyy







No comments:

Post a Comment

tq, peace :)