Thursday, August 15, 2019

Tempoyak + dabai



Taraaaa.....
Menu malam tadi

Tempoyak tumis cili



Dabai yang dah direndam dengan air panas


Makan cecah dengan cili + kicap
Fuh! Nyamai! Pedas!
Ada orang suka selang2 buang kulit dabai tu
Tapi aku tak kisah makan berkulit
Tetap rasa yang sama


Sekarang miri musim buah2an
Dabai anywhere
Yang aku punya ni rm10 beli kat kampung
Market price kat town sekarang
Rm15-RM20

If dulu extra mahal
Ada yang mencecah rm30-rm45
Musim kali ni sangat banyak




Durian pun banyak tahun ni
And kat kebun
Ada sepokok yang berbuah
So kira tahun ni save budget beli durian




zzzyy

5 comments:

  1. Wahhh...tempoyak tu memang sedap.. boleh bertambah-tambah makan... Tapi kan LeYa tak pernah rasa buah Dabai tu.. Nanti datang Sarawak, boleh la tunjukkan ye

    ReplyDelete
  2. terliur nengok dabai tu, teringin nk rasa sendiri mcmne lah rasa dia tuh.... sangat eksotik

    ReplyDelete
  3. buah dabai tu rasanya sama dengan buah keriang dot yang dipanggil orang Kedah...rasa masam, manis dan kelat kan. Saya ada rasa dan ambil gambar tapi tak sempat nk post lagi..masih kat draft lagi..

    ReplyDelete

tq, peace :)