Friday, March 2, 2018

Jum Makan_Ayam Kacang Ma















Kacang Ma adalah sejenis tumbuhan berdaun
Tah dari mana datangnya
Aku tak pasti
Tapi yang aku tahu
Daunnya yang telah dikering
Dan  dipotong halus dijual di pasaran


Daun tu perlu di panaskan tanpa minyak
Dengan api kecil
Tujuan untuk merangupkan daun tu
Agar senang nak dihalusi
Dengan lesung batu sampai menjadi serbuk

Ayam boleh direbus, di stim
Atau digoreng berair
Bersama sedikit bawang n banyak halia
Lepas tu baru masukkan 
Serbuk kacang maa 2 3 sudu
Asalnya dulu
Masaka  ni untuk menghangatkan badan
Bagi kaum ibu yang tengah dalam pantang
Tapi sekarang dah menjadi makanan harian


4 comments:

  1. nampak sedap
    macam kurma pun ada rupanya
    hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap tu hans, ada rasa daun herba sikit je, if mkn ms cuaca sejuk, sgt sesuai sb memanaskan badan

      Delete
  2. hahaha tah dari mana datangnya tak pasti hahaha..

    ReplyDelete

tq, peace :)