Monday, June 4, 2018

Buku resepi kek lapis



Tempoh hari
Temankan Ava jejalan di Popular
Belek2 trus sangkut dengan buku ni
Tambah lagi kan nak raya
Semangat nak buat kek tu berkobar2

Dulu aku tak minat pun buat kek ni semua
Sebab tak confident boleh buat
Dulu2 kan selalu kes kek tak menjadi
Taknak kembang lah
Taknak berlapis lah
Percuma je masuk dalam tong sampah
Lagipun kos buat kek ni bukannya murah
Telur nya je selalu 10biji sebuah kek

Tapi last year
Harga kek di pasaran mencanak tinggi
Tambah lagi sebabnya ada GST kekunun
Sebuah kek lapis tak kurang dari rm100
 2 3 buah bukan cukup tu

So aku plan buat sendiri
Jadi tak jadi, take the risk lah
Resepi semua dapat dari FB
Buat satu jadi
Buat satu lagi pun jadi
Emm dlm hati puji sendiri
Boleh tahan juga aku ni yea
Hidung yang penyek pun kembang2 kempis
Bila mak test kek and kata nyaman
Sebab mak bukan kek lover
If dia kata nyaman so mmg nyaman lah tu
Ended, aku buat 11 buah kek tuk last raya
Percapaian terbanyak seumur hidup 😁😁😁
Bangga tak bangga tak
Of cos i was

If aku beli, 11 biji kek tu, lebih rm1000 hoh
Alhamdulilah
Aku mampu buat seperti org lain
Terus menukar persepsi sendiri
Aku boleh jadi baker tuk diri sendiri dah
Tak perlu nak beli2 lagi pasni

Tanpa sedar
Passion tuk baking tu datang sendiri
So this year aku cuti awal sikit
Taknak torture diri cam thn lepas
Baking sampai jauh malam
Sebab tak ambik cuti lama sebelumnya
Buat sebuah kek lapis tu
Nak nya 2 3 jam sebijik
Setiap lapis dalam 7-10mins
If letak cam hawflakes tu
Lagi perlukan masa
Lapisan pun tak kurang 6 lapis
If yang 3 lapis tu pun ambik masa gak
Sebab kek lapis ni
If ada perisa, cam perisa pandan
Dia ambik lebih masa tuk kering
Pastu if kukus ambik masa dalm 3-4 jam
Bakar lak at least 2-3 jam


Aku masih wonder 😬😬😬
Hari tu baca dalam harian metro
Ada perempuan tu cakap
Dia dapat buat 60 bijik kek lapis sehari
Sebijik 2 3 jam (yang ni sahih)
Dengan 2 buah oven je
Adakah masa terengganu n sarawak tak sama??
I is kenot brain 😵😵😵😵😵

Eh  back to cerita buku resepi
Hah ni dia


Cover depan yg colourfull


















Senarai nama resepi, senang tuk refer



















Cara melapis kek yang complicted tu



















Hah, nama resepi di olah dari drama
















Belanja resepi oreo cheese lapis















Cara2 membuat turut ditunjuk















Bahan2
Step2 membuat




Belanja resepi kek belacan 


















Cara2 buat, senang, tak perlu dilapis


















Cara ditunjuk dlm bentuk gambar


Ada cam belacan tak? kek ni sgt sedap 






If nak lebih banyak resepi
Dapatkan dipasaran yea
Kat sini RM19 saja
Tak rugi beli
So far aku dah try 3 resepi
Kek lapis oreo, kek pilih kasih (tak perlu berlapis)
Dan kek lapis masam manis
Alhamduliah menjadi dengan jaya nya







zzzyy



4 comments:

  1. wah.. lepas ni bolehlah bagi saya rasa :) haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Np tu ril, if dkt jpt ke rmh braya 😁😁

      Delete
  2. suka kek lapis srawak.. tapi kalo suruh CT yang buat memang tak makan lew hehe..

    ReplyDelete

tq, peace :)