Saturday, August 18, 2018

My weekend Bun



Sejak semalam terniat nak buat bun
Sebenar lama dah plan nak buat
High protein flour pun lama dah beli
Hingga taktau mana dah tepung tu
Mungkin bapa dah guna tuk buat cekodok kot

So bangun tido pas mandi
Terus cari resepi kat FB
Cari yang simple saja
Kan 1st time buat
Taknak lah yang complicated

So here it is...





Tepung gandum 1/2 kg
Gula 40grm
Butter 40grm
Garam sikit
Yis speket
Susu tepung 2 sudu
(Aku tak simpan sebab takda susu tepung)
Air segelas sesuku
(Depend dgn doh lah)





Nah aku letak dalam tray kaca je
Sebarang je susunannya
Sekali tengok macam buah nangka 🤣🤣








Tu rupa kejadiannya
Bolehlah 
Makan panas2 colek dengan butter
Agak keras luarnya
Dalam lembut tapi texture agak kasar
Oh yeah aku cheat sikit ingredientnya
Aku tambah dalam 50grm horlick 😁😁

Oklah tuk 1st timer
Tambah lagi dibuat oleh orang yang
Takda asas langsung buat pastry
Mungkin perlu beli buku resepi
Sebab if kat FB 
Selalu bahan dia cheat sikit
Sebab ada yang yea yea je share resepi
Sukatan kurang cun

Boleh lah brunch layan bun kosong ni
Pekena dengan horlick panas2
Mabeles!



zzzyy





10 comments:

  1. wah nice nya, nampak sedap. pandai you buat. oh ya, nak bagitahu ni saya letak blog ni dalam bloglist di sidebar saya ye ? suka dengan blog ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh lah sikit2 tu shah. Ok tq sb suka my blog 😊

      Delete
  2. saya suka makan bun dengan butter. nyum nyum

    ReplyDelete
  3. dia cheat tang tepung ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cheat tambah horlick, asalnya takda dlm resepi 😊

      Delete
  4. kebetulan.. wife ngan mak kmk pun polah bun ujung mggu ya tek. hehe

    ReplyDelete
  5. sudah lama aida x meroti.
    now dlm proses blaja buat kuih talam.

    ReplyDelete

tq, peace :)