Monday, September 3, 2018

Mari memasak Homecook Mee Kolok



Lately ketagih dengan mee kolok ni
Dalam pack, mee kolok kuching
Lupa pula snap yang ada labelnya
Yang ni buat last few weeks ago
Tapi rasanya pas aku buat entry ni
Nak masak lagi 😁
Lapar perut


Isi ayam potong kiub kecil2
Tumis dengan minyak banyak
Bukanlah banyak sgt yea
Cukup2 tuk minyak kan mee tu sikit2
Agar nanti extra sedap
Bila minyak bergaul dengan mee






















Sebungkus mee tu ada 8 ketul
Perut 🐼 cam aku haruslah at least 2 ketul
Masukkan dalam air panas yang sedang mendidih
Dalam 3 minit tuk buah coating mee tu
Bahan yg buat agar mee tu tahan lama
Tu aku sebut coating 😊






















Pas 4 minit keluarkan mee
Basuh dengan air paip sejuk
Cuci mee hingga air jernih

Then masukkan dalam air mendidih
Kali ni sekejap je
Terus tos kan
Jangan basuh lagi























Campur dengan isi ayam tadi
Gaul sebati
Beri garam
Beri aji
Siap!

Mee nii sangat lembut
Sedap
Sekali makan
Nak lagi nak lagi 😁😁


Nah kan tadi kata nak masak
Yang nii aku guna mee pok
Dari jenama yang sama
Kali ni aku makan dengan
Sambal ikan bilis pedas
Homeade by mak





Fuyioooo!
Rasa nak lagi nak lagi lak
Tapi over kyg pula
Sampai di rumah dari opis tadi
Terus duduk makan nasi n sambal tu sikit
Pastu masih lapar
Tu yang buat mee pok kolok pula
Almaklum lah perut 🐼🐼 selepas cuti
Memang lapar saja saja saja


Baiiii



zzzyy


16 comments:

  1. xhancur ke mee tu banyak kali cuci?hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sis.cuci dgn air sejuk tu supaya mee tak lekat. Mee ni lembut tp tak fragile

      Delete
  2. sedap nampaknya tu, mudah pula nak membuatnya

    ReplyDelete
  3. tengok gambar pun dah terliur, baca pulak komen akak lagi la bertambah ras anak try tu haha

    ReplyDelete
  4. ya abbbiiihhh~ nang terliur ku nangga tok... ^^

    ReplyDelete
  5. ooo mcm ni la pula masak mi kolok ... thanks, nnt saya cari mi tu, nak try...

    ReplyDelete

tq, peace :)