Sunday, April 21, 2019

My 1st Jungle tracking


Assalamualaikum

Setelah sekian lama
Aku msmberanikan diri
Join kawan2 jungle tracking

Jumpa kasut hitam tali pink ni
Berdebu teruk
Disapu dengan penyapu dulu



Tempat jungle tu dekat je pun
Kat Canada Hill
Tempat tertinggi di bandar Miri
Tempat bersejarah
Terletaknya telaga pertama minyak di Miri

Grand old Lady


Muzium Petronas pandangan belakang
Pameran semua tentang minyak
Camna process penggalian
Jenis tanah
Dan sebagainya


Pemandangan dari bukit Canada
Masa ni baru kul 4pm
If time matahari terbenam
Boleh menikmati permandangan
Yang sangat cantik



Replika cara menggali minyak cara dulu2


Tangki minyak pertama
Ni replika je
Yang asalnya jauh sikit dari tempat ni
But masih di area yang sama


Muzium petronas dari pandangan depan


Capsule masa


Kandungan capsule masa tu
Dan akan dibuka 20-05-2105
100 tahun selepas ditanam
Tah sempat ke dibuka ketika tu nanti
Yang pasti kita2 yang membaca ni
Pastinya telah tiada



Ok setelah kawan semua sampai
Baru start jungle tracking
Sebab aku newbie
Lalui 3 bukit je
No. 11-13
Tah mana mula
Aku tatau sebab ni 1st time

Fuhh! Ingatkan simple je
Mencabar weh!
Aku yang anak kampung ni
Biasa dalam hutan dulu
Masih rasa tracking ni sangat mencabar

Bukit yang curam dan merbahaya
Kena turun atau naik guna tali
Sebab sekarang musim kemarau
Agak ok sikit track
Tak becak
Tapi pasir2 dan daun2
Adalah sangat licin


Permandangan dari track no. 11
Masih kelihatan bandar Miri
Meskipun agak jauh



Salah satu dari susuran yang curam
Silap2 if bergolek ke bawah
Boleh retak tulang2


Untuk track 12 & 13
Memang dah tak larat nak pegang phone
Aku dah pancit
Ada masa berpinar2 mata
Risau juga kang terpengsan
Tak pasal2 menyusahkan kekawan

Kat track ke 13
Aku surrender
Tak larat dah
Betis dah sakit

Seorang kawan balik dengan aku
Another two plan abiskan
Kat track 16

Memang basah lecun baju weh
Sangat2 berpeluh
Malam aku pii terapi
Segar balik badan
Tidur pun lena
Ingatkan hari ni ada muscle pain
Alhamdulilah 
Im totally fine
Taktau lah esok kan 😁😁😁




zzzyy


2 comments:

  1. teringat kamek zaman sekolah dolok, ada juak nanam kapsul masa kedak ya...tapi entah siney owh, sik ingat udah...hahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Auk arrr, kekunun dh besar klk mukak nya, alu lah sik berbuka, hilang keda ea aja 😂😂

      Delete

tq, peace :)