Friday, August 23, 2019

Muffin durian


Assalamualaikum
Salam jumaat semua
Yeah, hujung minggu menjelma kembali
Suka! Suka! Suka! 😉😋😋😋

Sekarang ni miri musim durian
Dah lama tak sebanyak ni
Everywhere durian
Harga pun dah murah
Ada yang Rm2 sebiji

Aku of course memang suka durian
Even kat kampung ads sepokok yg berbuah
Tapi tak sabar lah tunggu petang jumaat ni
Balik kampung ambik

So since colleague ada dusun
Dan durian pun banyak
Semalam memborong rm50
Fuh berbaloi baloi
3 biji rm10 x 3
7-8 biji rm20
Dan semua buahnya elok
Adalah dua tiga biji ditebuk tupai
Yet still cantik buah didalam
Hanya tempat yg ditebuk je rosak





Dapat 2 container besar
Tu sesudah dimakan yea
2 orang makan ada sebanyak
Container yang kecil sikit tu


Satu container aku hantar rumah SIL
Sama2 merasa
Yang aku punya
Aku masuk dalam freezer
Bila nak makan unfreeze sikit
Sedap
Rasa cam ice cream



Then hari ni datang rajin sikit
Dah berhari2 plan nak buat
Tapi letih pas balik keja
Mungkin sebab esok last day bekeja minggu ni
Pastu boleh rehat
Tu yang pas dinner tadi
Terus keluarkan bahan membaking

Bahan A
Lecekkan 180 gram durian bersama 
50ml susu cair
Perah sesudu makan lemon

Tapi aku ada susu cair dan limau kasturi
Pakai je lah



Bahan B
2 biji telur grade A
Gula halus 150 gram




Bahan C
Tepung naik sendiri 180 gram
Satu sudu teh baking powder

Baking powder dah abis
Aku guna Ovallete sesudu teh



Bahan D

50 gram salted butter

Aku ada unsalted je
So pakai je lah



Cara-Cara

Whisk telur dan gula hingga kembang
Masukkan butter
Masukkan durian
Masukkan tepung
Siap!



Masukkan dalam baking cup
Aku guna pencedok ice cream


Bakar 20min api atas bawah
Then next 10 mins guna api bawah saja


Taraaaaa!!!


Perfect!
Nampakmkurang kembang
Sebab durian yang pekat
Rasanya?
Sangat sedap, pure durian


Budak dua ekor ni penyibuk
Dok terdongak2 tengok aku baking
Tergesel2 kat kaki
Yang kelabu, niki suka makan durian
Tapi taknak bagi dia
Sebab aritu bagi
Pastu dia muntah



Ok next projek
Nak buat bubur durian
😘😗😙😚😚😚






4 comments:

  1. Banyaknya durian! Wah. Tempoyak Shirven suka tak?

    ReplyDelete
  2. eeee nyamannnn nyaa banyak udah durian sinun owhhh..murah gik ya! sitok mok jumpa yang sebijik rm2, nang dalam mipi jak la!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Auk dh banyak rian ctok, sik tmakan, sik terjual dah. Lama dah miri sikda rega murah keda thn tok

      Delete

tq, peace :)