Sunday, October 6, 2019

Aku dan Mee



assalamualaikum
aku dan mee berpisah tiada

aku antara peminat tegar para mee
aku lebih suka mee dari nasi
tak kira lah apa mee
asalkan spesis mee

ni antara jenis masakan mee kesukaan aku



mee kari
kesedapannya haruslah terletak pada kuahnya
kuah sedap makan sedaplah mee nya



laksa pun harus sedap kuahnya
extra ingredient harus ada
cebisan telur goreng
kunyahan telur bersama meehoon 
akan menambah nikma rasanya







soto ayam bersama meehoon
ni pun kuah harus sedap
disamping cebisan ayam harus ada
lembut moist





soto sedap ni hanya ada di training centre kita bangi
so far kat miri tak pernah jumpa lagi orang buat sedap
masa course, ni biasanya menu ari jumaat
tu lah if pergi course suka yang jumaat
disamping masa rehat yang lama
serta masa balik yang awal





kuehtiaw goreng bersama minyak bijan
never fail dalam mulut aky
telur dan taugey penambah rasa






mee goreng basah
ni selalu orang fail buat
kuah terlalu cair
mee tak blend dengan kuah





mee goreng kering
sama cam kuehtiaw 
masak dengan minyak bijan
campur telur dan taugeh









aha! antara faberet sepanjang zaman
bila2 saja diberi mee kolok pun aku on
susah tuk ditolak
keistemewaannya harus lah mee nya
jenis mee kolok





mee perut sapi ni biasa cam mee kolok
buat dia lain ialah sup perut nya
harus sedap, tender dan moist
tak sedap if liat







meehoon goreng
selalu orang fail goreng
sebab meehoon ni
suka melekat sesama sendiri
aku if goreng tuk portion sorang
confirm file
meehoon akan lekat berketul2
if sebungkus terus baru ok
and mee goreng aku 
antara tersedap dirasa ava
dia takkan nak mkn meehoon lain
selain dari aku yang mengorengnya





mee kolok kuetiaw
ni pun aku sangat suka
sedap tapi dengan syarat harus basah2 minyaknya
jangan kering





ni biasa makan kat kedai dimsum
or masa puasa
ada satu stall saja yang selalu buat
susah nak dapat if ari biasa
nama mee aku tatau
tapi dia spesis mee juga




mee jawa
yeah! antara yang aku suka makan
dan suka masak
tuk sedap bagi aku
harus dicampur sweet potato
dan juga sup daging
yummy!










pembuat mee claypot halal memang susah cari kat miri ni
so far satu dua tempat je
taktau kenapa diorang taknak buat
kalau ada pun nama je mee claypot
tapi datang dalam mangkuk
so mana istemewanya mee claypot
suka if ada telur mata kat atas



 



beef noodle 
juga agak sukar nak dapat di miri
tak ramai yang buat
so far aku suka kat dua tempat saja






last but not lease
lau su fan kolok
if pergi satu kedai tu before 1pm
confirm order mee ni
makin banyak isi ayam hancur dicampur
makin sedap









itulah antara mee2 yang aku suka
actually banyak macam masakan mee lagi
tapi so far tu yang aku gemar


zzzyy









4 comments:

  1. ammi prefer kuehtiow dr mee.

    tgk gambar laksa sarawak tu alahaiiii... tertelan airliur kita tadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya semua spesis mee masuk je, kuetiaw, meehoon pun sama

      Delete

tq, peace :)