Saturday, November 2, 2019

Ava 9th Birthday


assalamualaikum
semalam 1 nov 2019
hari ulang tahun kelahiran
my one and only princess, Ava
She turns 9

aku ambik 1 day leave
banyak yang perlu uruskan
seawal 8am dah masak di dapur
ada 2 majlis nak uruskan
satu bersama keluarga di rumah
satu lagi kat sekolah

tahun ni dia kata nak celebrate dgn kwn2
msg cikgu kelas kata nak buat
lama juga tunggu jawapan
aku sebenar dah give up
ingatkan dia tak izinkan
then sehari sebelum dia kata ok
buat masa rehat

tapi masa tu aku dah come with plan B
suruh dak Ava bawa titbits je
Mister Potatoes dan Poky
dan cokelet
so takyah aku hantar food ke sekolah

bagitau dak ava plan B
mula2 dia senyap then angguk je

tahu dia kecewa
sebab memang dah excited
kata nak celebrate dgn kwn2
sebenar aku juga sedih tgk dia camtu

past masak rendang daging
aku uruskan dia yang nak pergi sekolah
suapkan dia nasi bubur
dalam suapkan dia tu
aku terfikir
just proceed lah with plan A

bagitau kat dia
nanti mami hantar kek & pizza ke sekolah
terus dia peluk cium aku
berlinangan airmata kegembiraan
[aku juga 😪😪]
oh dear, you're my everything

kul 10am turun hantar dia sekolah
nak order pizza dulu
pizza hut buka kul 11 lak

ke emart dulu cari chicken wing
dah 2 kali aku pergi petang
takda chicken wing
nasib baik ada
pastu ambik kek yang nak guna di rumah

pastu berpusing kembali ke pizza hut
order pizza, 1.30pm ambik
balik rumah
prepare tuk masak sweet sour fish lak
masa tu dah kul 12.30 pun
sempat goreng fish fillet je

rushing ambik pizza dan kek 
kek tuk disekolah aku beli
yang kat rumah SIL sponsor
sampai di sekolah exactly 2pm
kuss semangat 
tak boleh lambat 
sebab diorang rehat 2.10pm

ingatkan perlu uruskan kat sekolah
then cikgu volunteer uruskan diorang
senang kerja aku
beli pizza besar 4 set
air oren kotak
vitagen
titbits
selesai urusan di sekolah
just ralat sebab lupa
tangkap pic kek yang di sekolah
cheese vanilla kek
dak ava kata sedap

rushing balik rumah
sebab nak masak lagi
walaupun hanya kerabat family yg dijemput
tapi aku nak 
by the times diorang datang
semua dah ready
so banyak lah masa tuk lepak2
bercerita
membawang 🤣🤣

 pilih tuk guna dress 
yang aku beli khas tuk birthday dia
2 years back





dia dan adik
again, aku lupa bergambar dgn dia 🤦‍♀️🤦‍♀️






kat sekolah pun kek 
yang ada gambar dia
sayang tak snap







dak Timi dah pandai bersabar
if dulu
nyala je lilin 
terus dia nak tiup

ni dia dah reti ikut arahan
bila dah abis nyanyi 
baru dia tiup
tu pun sebab suruh dia tiup sama





aku sempat ambik pic ni je
tu pun sebab Ani suggestkan
perbezaan dalam masa 5 tahun
yang pasti
kali ni penuh ruang 🤣🤣
dulu at least ada ruang sikit 
darnish pun makin membesar
ava je yang maintain



menu simple je




chicken wing goreng



pulut bunga telang kukus
warna kurang purple
sebab tak cukup bunga
mak yang kukuskan




sweet sour fish fillet
yang hitam tu ialah bijan
bijan sangai ku hangus!! 🤣🤣
tu lah yang jadi bintik2 hitam




pumpkin rebus terjun




rendang yang dimodified campur kentang
guna kari rendang
tapi tau2 kentang dah dipotong
rasa cam buat kari 
lupa yang dah guna kari rendang
so masuk saja lah
biar berair sikit 😁



ulam-ulaman
again, yg bintik2 tu ialah bijan
aku memang fail bab deco2



ni pasti menjadi rasanya
watermelon 🤣🤣
[ada ke rasa tak menjadi]




meehoon goreng
faberet ava
mee kuning dan kuah mee jawa
ni faberet SIL
asalnya nak goreng je mee kuning tu
tapi SIL tanya ada mee jawa ke
so terus cepat2 masak
just ralat sebab masak guna ayam
rasa kurang
nak guna daging tapi masih berketul ais
so malas nak tunggu
aku hentam guna ayam je
tu yang kurang menyengat
nanti2 aku masakkan lagi


birthday present dak Ava

water heater dari SIL
lama dah dia inginkan
tapi tah kenapa aku
tak juga belikan

dan semalam SIL kata dia dah beli
nasib baik aku belum order
sebab beberapa hari ni
aku dok belek2 kat lazada
malah dah masuk cart
cuma aku tak pasti function
dan mana yang baik
tu yang masih ragu2
cadangnya pas uruskan bday dia ni
aku nak order
so ni alhamdulilah
SIL dh belikan 😍😍




ni pad tuk melukis kat laptop
asalnya aku yang suruh adik order
sebab nak bagi hadiah kat dia
past benda ni sampai
adik belot lak
dia suruh aku cari lain
ni dia nak buat adiah dari dia
tu lah yang aku tak sempat fikir
tapi dah deal dgn dak ava
fikir dulu apa dia nak
nanti mami belikan
tapi takleh lah mahal sangat




ni selimut dari childhood friend dia
si darnish, anak Ani
tu yang bergambar before and after 
dak darnish tu exactly 3 month 
tua dari ava
dulu tadika sama2
ada ketika tu tetiap pagi pergi rumah aku
pastu mesti aku 
yang kena hantar diorang berdua ke tadika
excited dan taknak balik rumah
if dah pergi rumah aku
pernah sama2 dijaga nanny yang sama





yeah!
water heater dah dipasang
dan dak ava yang rasmikan
dia sangat2 happy
harapnya pasni rajin lah dia mandi
sebab dia jenis yang takut sejuk
tapi tidur mesti nak dalam ekon
hairan aku




syukur alhamdulilah 
ava disayangi semua
didoakan semoga 
dia menjadi anak yang berguna
berjaya dan success selalu
dunia dan akhirat
i'll do whatever i can
tuk bahagiakan dia
happy kan dia
semoga semua dipermudahkanNya
amin




zzzyy










3 comments:

tq, peace :)