Thursday, April 30, 2020

Resepi Daging + Perut Masak Merah



bahan-bahan

1/2 kg daging
1/2 perut daging
serbuk salted egg
tepung bestari

daging dan perut dihiris
asing-asing k

perut sebab agak berbau
basuh dengan cuka+ garam
bagi air sikit
ramas2 dalam air cuka garam tu yea

dalam pressure cooker masak air
masuk kayu manis, serai dan garlic
dah mendidih
masuk daging dan pressure dalam 15mins
keluar daging
baru masuk perut
sebab liat, pressure kan dalam 20mins


sementara tunggu perut dalam pressure cooker


gaul daging denga tepung bestari
dan serbuk telur masin





                                 






cantik kejadian daging nya
suka ada rasa keras2 sikit tepi nya
ni 👇👇  serbuk telur 
sedap tau





pastu baru tumis bawang, halia, serai
rempah ratus
masuk daging dan perut
bagi tomato sos
cili boh pun boleh
sebab aku takda cili boh
lagipun org kat rumah aku tak tahan pedas
aku hanya guna tomato sos
campur sos tiram sikit
campur serbuk lada hitam sikit
perisakan ikut selera korang lah yea




hasilnya.....
tabur sesame sikit kasi cantik 
sedap lah kat tekak aku 




aku ni sebenar if masak
takda berprotokol sangat
aku masak sering ikut apa yang ada je
mix and match
asal menghasilkan rasa yang sama
tu dah ok

so far kat rumah 
adik beradik
ipar duai
memang suka lah if aku masak
alhamdulilah atas bakat yang ada

antara menu yang aku buat
yang sering ditunggu2 family

kurma daging
rendang daging
meehoon goreng
nasi goreng cornbeef
peria goreng telur

masih banyak lagi masakan yang perlu dipelajari
especially aku amat berminat
dengan masakan cina dan barat

cina ni mostly cara penyediaan dia complicated
banyak process
kita takda banyak masa tuk tu semua lak

masakan barat lak
banyak bahan, sos, spice diorang
yang kita takda kat sini
or if ada pun mahal 

aduh masa puasa cerita tentang masakan lak
bah stop sini dulu


zzzyy






























11 comments:

  1. Replies
    1. auk ejulz, semua rasa ada, masam manis pedas lemak

      Delete
  2. sedap ny zee.. tp ummi tak mkn perut kalau masak boleh masuk daging je..hehe.siap bersalted egg tu yg special tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah if tak makan perut, daging je pun boleh. secret receipe dia serbuk telur masin tu lah ummi. sedap

      Delete
  3. ooooo macam tu masaknya..boleh cuba cuma kena cari serbuk salted egg tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah lebih kurang camtu AD tapi lain org lain cara yea. yg ni sedapnya sebab serbuk telur masin tu

      Delete
  4. Masa puasa la seronok cerita mkanan. Leh dapat idea masak nak bebuka apa

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah kan sal, mcm2 org masak skrg terutama masa pkp ni, mostly wfh

      Delete
  5. Sedapnya daging. Lama tak makan. 🤣

    ReplyDelete
  6. Tangan power ini.. menjadi je bila masak..

    ReplyDelete

tq, peace :)