Monday, July 12, 2021

Buah-buahan


lately
supermarket kat sini
banyak pula jual buah2an import
murah2 dan sedap manis

mungkin trend baru
selalu tak sebanyak sekarang ni
yang ada pun
pasti mahal2
nii mungkin sebab covid19
kuasa pembeli kurang
tu lah yang dorang jual harga mampu beli

contohnya pelbagai jenis anggur
dulu nak berpuluh2 sekilo
sekarang dan banyak yang jual dlm rm10/kg

ada anggur hijau
anggur ungu kecil
anggur bentuk panjang cam tunjuk
semua manis2


 


buah kiwi pun dah pelbagai
[lupa nak snap pic]
manis2 rasanya


ni lak pelbagai jenis buah plum
boss kat office bagi sorg sepack
yang kecil2 tu manis
yang paling besar
aduhaiiiiii masam!!!
torture rasa nak abiskan sebiji
gara2 aku tamak lah tu
makan kat office
kekunun yang paling masak
sebab paling lembuh
sekali gigit
fuhh!!! keluar air mata
tak abiskan sayang lak
terpaksa paksa diri makan abis juga
heheheee




buah local yang selalu dibeli lak
pisang emas dan
pisang berangan
kedua2 tu faberet aku

tu pun rega pisang dah mahal
dari harga buah2an import
pisang berangan sedang2 besar
sesisir dlm 7-8 biji cecah rm8
pisang kertas yang biasa  tu pun
nak nya sesisir 3-5 hinggit

kekadang rasa berbaloi lagi beli buah2an import

buah epal if nak beli
pastikan jenis SA
yang SA ni pasti manis
i can gurantee
kat family aku famous
sebab pandai pilih epal manis
selalu juga ajar dorang
harus beli epal yang SA
tatau SA tu jenis dia ke
or dari SA
tu aku tak pasti
tapi if pilih epal memang aku harus
cari yang ada sticker SA
harga memang agak mahal sikit lah
tapi takda lah jauh sangat beza dgn yang lain
yg penting rasa dia manis 

selain tu aku suka beli limau bali
or pamelo
especially jenis yang juicy
fuhhh sedap


aku juga selalu beli watermelon
or semangka
suka jenis yang merah
if yang kuning dan yg takda biji
selalu rasa agak tawar sikit
cuma lately selalu kecewa beli
beli yang belum masak
masih putih isi didalam nya

sekarang musim buat nenas juga
semalam nak beli
pas jalan2 keliling tamu
terus lupa
bila dah kat rumah baru ingat
malas nak pergi lagi
nenas ni walaupun masak
suka makan dgn kicap pedas!
or asamboi
fuhhh!!!


hah!!! satu lagi aku nak  beli aritu 
manggis
again sebab dok lenggang2 keliling tamu
terus semua lupa
susah betul jenis pelupa cam aku ni
taknak beli on da spot sebab nanti melintas gerai tu kembali
takyah lah usung kesana ke mari kan
bila melintas tu tangan dah penuh beli sayur
terus lepas camtu je
sampai kat rumah cam nak nangis
dah di tekak imijin rasa buah2an tu
rasa nak hantuk2 kepala
awat lah pelupa

dah macam2 buah ada kat miri ni
durian je aku belum tengok
mungkin belum masak kot
lagipun org2 dari kampung masih tak boleh merentas daerah
of ramai yang masih pkp/pkpd



zzzyy

3 comments:

  1. Wahhh best kan anggur aku suka yang seedless ngegada kan, buah plum tu cantik pelbagai warna dan jenis tapi sian kat ko heheheh tu la tamak dapat yg masam heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah anggur ok masih manis, yg plum tu masam. mgkin sebab dari jauh kan, org import ke sini blum masak sgt

      Delete
  2. kebetulan hari ni, rumah aida byk buah tempatan.
    cempedak, mangga dan pisang.
    durian da habis. manggis tak jumpa :(
    sgt nak manggis!

    beza kat sini. x jumpa buah import.
    mungkin aida ni dok luar bandar. itu yg takde.
    di bandar melaka sana tu, sure byk :)

    elok la kalau harga mampu beli.
    kalu mahal, nanti buah tu busuk gitu saje.

    ReplyDelete

tq, peace :)