Thursday, June 22, 2023

Resepi Mee Jawa Simple

kejadian minggu lepas
SIL yang balik dari KK for hjg minggu
teringin makan mee jawa
ajak pergi kedai kawan aku
kat hole no.9
sebab gerai dia berdekatan pdg golf
aku kata kawan tu dah tutup
ada masalah dgn tuan tanah

so aku suggest lah tempat2 lain
dia kata tak sedap
kat kk takda jumpa mee jawa
ataupun ada
tapi taktau mana kedainya

so aku kata 
aku masak kang balik keja nanti
tapi sedap ke?
dia kata sedap kot
dia kan datang malam jumaat
malam ahad dia akan balik kk 
sabtu aku ada program dgn PDK
hari minggu pula 
dia nak layan anak2
bawa pii jejalan
dan beli stok makanan seminggu tuk dorg

aku balik dari kerja 
terus cari bahan tuk buat mee jawa


suka guna kari jenis ni
aku guna 3 packet
[end up mee jawa kurang kaw]
salah estimate






sweet potato oren
yang telah direbus 
pastu di lenyek2
bawang2




daging tuk kuahnya
aku masak kat pressure cooker dulu
dalam setengah jam gitu
lembut je







santa kegemaran, Kara
guna yg setengah litre





masak paste kari mee jawa
hingga keluar minyak






masuk daging yang telah dimasak tadi
gaul2 agar sebati dengan paste






campurkan pula sweet potato yg telah dilenyek2






masukkan santan
biarkan sebati dalam 5 mins
pastu masuk air 







aku campur serbuk kunyit sikit
supaya color dia cantik kekuningan





dalam siok2 masak
gas habis!!!!!!
aduhaiiiiii
kuah kari baru je mendidih ni
jam dah 9.30am
mana nak cari kedai jual tong gas
menyesal lupa tukar tong yang dah kosong
satu lagi tu


nasib baik ada dapur gas botol ni
tu pun gas dia tinggal sebotol saja lagi
doa, harap dapat lah masakkan kuah mee jawa







tuk masakan mee jawa
biasa kita guna mee kuning ni








didihkan air
aku campur dgn olive oil 
agar mee tak berminyak dan
tak melekat sesama sendiri 
bila dah sejuk nanti






mee jawa biasa dimakan bersama
taugeh yg dicelur
telur rebus
tauhu kering
if ada kuah sate
pun boleh letak atas kuahnya





mee jawa kali ni simple je campurannya
sebab masak emergency
plus gas abis








dalam kul 10pm
drive ke rumah SIL
hantar mee jawa


 

3 comments:

tq, peace :)