Sunday, July 2, 2023

Hari Raya Aidiladha 2023

 

assalamualaikum

late post tentang raya aidiladha 
just celebrate bersama keluarga saja
seperti biasa lah 
projek makan2


beef stew
gabungan daging, rib & oxtail
very da sedap!!
masakan adik






rendang ayam pun by adik
sempat makan sikit je
sebab terlalu kenyang
and sadly next day nak makan lagi
dah basi, berbuih
sangat sayang
terpaksa buang 





nasi hujan panas
first time aku masak
ok lah
mak kata sedap!
tapi bagi aku banyak perlu diperbaiki
dah lah aku tak pandai masak berasmathi
ni nasib baik masak 





ni kegemaran one of my SIL
mee jawa
kali ni lebih kaw dari previous aku masak
cuma kurang bahan hiasan
takda taugey
takda rebus telur
takda tauhu kering






seafood platter
ada kerang, clam
sotong, ambal
dan ketam yang semua bertelur
nasib baik a day before raya
tengok kat FB org post
ketam bertelur baru datang
kebetulan dekat je kedai dari rumah
terus terjah
menu laku keras
hingga ke kuah pun disapu






kali ni takda bake a cake
aku buat agar2 buat resepi Mr Muhamad Ali
sebenar family aku ni
memang kurang sangat nak makan agar2
saja nak try buat
kesudahan tak setengah dorang makan
bukan tak sedap tapi bila semua dah kenyang
takdanya nak layan dessert
campuran buah2an yg aku campur

limau sunkist
anggur hijau dan ungu
avocado
mango
nanti aku buat entry khas camna cara buat






dan tak sah if tak masak my faberet dish
meehoon goreng putih!




alhamdulilah atas semua rezeki

makan2 cerita 
then makan lagi
aku sempat tido sekejap
sebab letih sangat
shopping dan prepare semua hari sebelum
pastu pepagi raya masak lak
badan mmg lelah tak boleh bawa bincang
so curi2 tido setengah jam

bangun je tido
terus exercise mulut!
hahahaaa...

10 comments:

  1. banyaknyaaaa juadahhh . rajinn . iolls masak nasik daging sajoo . senang haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg dh jadi kebiasaan bila dpt berkumpul family reramai, suka masak pelbagai, tak abis suruh memasing tapau

      Delete
  2. Salam Aidil Adha sis...
    Semua sedap² tu...
    Raya memang begitu, semua orang rajin exercise mulut hahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam aidil adha juga sis. tu lah cfrm rajin exercise mulut. masa ni juga family request masak itu ini. saya seronok je masakkan tuk dorg

      Delete
  3. Dalam aidiladha
    Ramainya menu raya sesedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulilah wak. ada yg adik tolong masak, ada yg special request. seronok makan reramai time berkumpul camni

      Delete
  4. meehoon tu kegemaran family. senang je masak sis. rendam dlm air panas tuk melembutkan meehoon tapi jgn sampai meehoon tu masak

    ReplyDelete
  5. Meriahnya menu hihihi, raya haji cik ash paling simple tahun ni hahaha semua last minute masak

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulilah. suka tengok family makan, tambah lagi adik ada tolong masak juga.

      Delete
  6. Alhamdulillah.. Mengancam semua menunya..

    ReplyDelete

tq, peace :)