Thursday, March 28, 2024

Selamat bersahur

 Assalamualaikum

Selamat pagi dan

Selamat bersahur semua


Sahur apa tu??

Aku dan dak ava
Selalu sahur dengan nasi goreng saja




Nasi digoreng bersama 
hirisan halus sosej dan telur
Kalau dulu suka ayamas
But since selalu
Sukar cari ayamas
Aku bertukar ke jenama Rosita

Semalam aku goreng tak sedap
Sebab tak campur telur
Dengan sosej saja
Nasi nya tak bercerai birai
Bergulung2 

Sebenar bagi aku lah kan
Cara memasak nasi tu penting

Panaskan pan
Dah panas baru letak minyak sikit
Jangan banyak ek
Sebab takmau nasinya berminyak

Dh cukup panas
Masukkan sebiji telur
Bila pan cukup panas
Telurnya tak melekat kat pan tu
Tak kira lah
Pan biasa ke
Lebih elok if non stick pan
Yang penting
Telur tu tak melekat 
Tu maknanya cukup panas

Masukkan hirisan halus sosej
Goreng2 sekejap
Then masuk nasi

Tahap kepanasan pan tu penting
Kalau suhunya betul
Insyaallah nasi pasti
Takkan melekat kat pan

Ni makcik aku 
Yg niaga kat gerai ajar
As long kuali/ pan cukup panas
Pastu minyak pun cukup panas
Pasti gorengan 
Takkan melekat kat kuali/ pan
Goreng mee ke
Goreng nasi ke
Konsepnya sama





K lah
Dah kul 5am
Nak mandi sebelum dak ava
Nanti nak jemput dan hantar
Si titim ke sekolah juga
Mak dia keja shift malam
Balik kul 7am
Adik lak dah balik offshore
So keja bas sekolah telahpun
Resume back to normal

Bukan lah tiap hari ambik dia
Hanya ambik bila
Mak dia keja malam 8.30pm-7am

Bila mak dia keja pagi 7am-2pm
Yang ni mak dia bawa dia turun town
Pastu pass ke aku 
tuk hantar ke sekolah
Sebab if mak dia antar
Terlalu awal dan 
Susah nak pusing balik
Jalan jem

Bye! 
Have a great day! 




1 comment:

  1. Ohhhh ic... Jadi kuncinya di pan yg harus panaaas ya kak. Soalnya nasi goreng ini termasuk yg saya tak konsisten buatnya. Kadang sedap, lebih sering failed 🤣🤣. Nasi pun jadi kayak lengket. Mungkin pas masuk belum panas sangat.

    Apa itu sebabnya masak nasi goreng nih hrs pakai api besar. Saya pula api kecil selalu 🤣Krn takut gosong

    ReplyDelete

tq, peace :)