Sunday, December 20, 2009

I should feel much better after 2 days rest tapi sekarang ni terasa makin worst my flu. Denyutan di kepala lebih teruk dari last 2 days, badan pun seram sejuk compare to 2 days ago aku hanya flu tapi mandi semua no problem.

Mungkin sebab hari ni aku agak rajin, kemas2 dapur meskipun tadi ada ketika kepala berpusing semacam je. And well, it's me, i won't stop til the works is done. Abis je kemas, dengar gate dibuka, Apak datang bawa buah mata kucing.

Semalam mak call cakap ada banyak buah mata kucing, my favourite, tapi aku tak larat nak drive balik kampung. Kepala syik tak betul je. Ni tau2 tadi apak datang hantar. Bersusah payah orang tua tu, terharu rasa. Terus masakkan dia masakan special, maggie mee telur!!! Haha!!! Tak larat nak masak lelain ah, badan makin sengal2, ni aku confirm mesti my monthly friend nak mai. Aiya!! nak keluar tu keluar je lah takyah lah nyusahkan aku deman sakit pala sakit badan ni semua. Leceh tul.

Semalam masa pergi rumah bapak ani, dia bagi pisang taring sebiji yang besar. Tatau pa nak buat, so aku hiris halus2 pastu jemur. Nak buat cucur pun aku kurang pakar buat cucur pisang. Selalu frust sebab tepung sering tak berjaya buat cucur yang sedap. Maksud aku yang pisang dia perfectly letak kat tengah cucur tu. If aku buat, sure ada tepi2 yang termiss tepung.

Teringat masa kecik2 selalu buat pisang kering, hiris halus2 pastu jemur. And tadi i did the same thing tapi hari tak sporting pulak, hujan! Ni pun nampak panas terik tapi hujan. Well, berbalik cerita masa kecik2, dulu mana ada banyak junk food macam sekarang kan. Semuanya natural, buah2an tempat, so pepandai lah buat camna cara tuk makan. Pisang dihiris halus pastu dijemur hingga kering. Ubi kayu rebus, kerepek ubi kayu, kerepek ubi manis.

Kan aku sekolah kat bandar dengan uncle so bila cuti sekolah aku balik lah kampung. Jumpa cousin2 yang turut bercuti. Diorang semua sekolah kat asrama. Kita sering tangkap ikan ramai2 atau if dengan 2 orang cousin rapat aku, kitaorang suka buat bubur beras. Bahan2 beras yang telah di rendam, santan.

Ramai2 tumbuk beras hingga menjadi tepung guna lesung besar. Yang ni aku paling benci buat, sebab boleh buat tapak jari keras or melecur. Bila dah settle, masak tepung beras tu dengan air hingga pekat. Campur kapur sirih skit dan untuk buat warnanya hijau guna daun pandan disamping sebagai pewangi. Bila aduan tepung tu dah pekat di dalam periuk kena cepat2 tenyeh2 kat atas bekas biasa dari tin yang telah dibuat lubang. Harus lah dilakukan ketika panas dan dibawah tin tu disimpan air sejuk agar aduan yang cam cendol tu terus membeku. Pastu cendol tu transfer masukkan dalam air yang telah dimasak dengan gula dan santan. Kerjanya memang remeh tapi puas hati bila buat. Mendiang datuk sangat suka makan bubur cendol santan ni. Sekarang ni dah jarang orang buat begini apatah lagi remaja sekarang, memang tak suka lah buat benda yang remeh camtu.

Aku berasa bertuah sebab dilahirkan dalam zaman yang belum begitu canggih. Zaman yang masih menerapkan unsur2 tradisional dalam banyak perkara baik kehidupan seharian atau makanan. Dulu makan je apa yang ada, or if nak sedap lagi, kena rajin2 lah implement kan lagi sesuatu makanan tu. Cam ubi kayu, boleh buat lepat, kerepek or sekadar rebus dimakan dengan gula atau ikan masin.

Kehidupan seharian pun masih banyak sopan santun budi bahasa diterapkan. Contohnya, bila lalu depan orang tua mesti menunduk dengan menjulurkan tangan kebawah. Kepala orang tua jangan sesekali dipegang, which i believed till now shouldn't be done too. Bila orang tua marah, dijeling je dah takut apatah lagi melawan, kecut perut! Aku pasti if dibahaskan kepada remaja zaman sekarang pasti mereka akan kata tu zaman dulu, zaman belum maju, sekarang dah lain zaman moden serba maju. Cara dulu dah tak pakai. Terpulanglah, tepuk dada tanya selera.

Bagi aku, walau zaman mana pun kita berada, yang penting hidup haruslah dalam keadaan serba sederhana. Jangan terlalu ketinggalan or terlalu mengejar kemajuan tapi akhirnya memudaratkan diri sendiri. Aku bersyukur masih mampu bertahan hidup dalam dua peralihan zaman yang berbeza.

zzzyy

No comments:

Post a Comment

tq, peace :)