Sunday, September 26, 2010

hari yang indah
hari yang cerah
bangun agak lambat 8.45am
lepas mandi terus pergi melawat Servay
beli makanan tuk breakfast
perut berkeroncong lapar
dan kat rumah hanya ada megi dan telur
boring ah, semalam pun breakfast yang sama
if tuk pergi makan keluar pula
dah agak blur mana nak pergi
sebab lately terlalu banyak makan diluar
macam semua tempat yang mampu pergi
dah dikunjungi

emm.. bulan ni budget memang hancur!!
friday tengok payslip
terkejut beruk (nasib tak sempat jadi beruk)
berpeluh ketiak
tengok income tax RM468!!!!
hoh!!! apa kejadah pula ni??
gaji biasa je takda pun gaji naik 4 5 ganda
tapi tax naik 5 kali ganda dari biasa!!!!

call HQ apahal pula boleh jadi camtu
mula yang in charge tu kata
kan korang ada arrears
Nope!!!!
aku kat sarawak bukan kat west malaysian
kan last month ada performance bonus
Yes!! tapi aku dah potong pun lebih RM200
lagipun bukan banyak pun performance bonus aku
takkanlah last month punya tak cukup lagi
dia tanya lagi, ada OT tak?
Nope!! 0 hr!!
dah berabad branch mengamalkan OT tak berbayar
soo.. bukan apa OT
cukup jam je terus pulang rumah

dia pun taktau camna orang IRD kira
katanya ada formula
yang mana ada ketikanya
kita terkena bayar banyak
hah??? sebelum ni tak pernah pun camtu
tiap bulan aku bayar PCB (tax)
last year masa masa isi BE
terkurang bayar pula
kena bayar RM300++ lagi
ahh.. aku buat de je

masa tak cukup bukan main ada dateline semua
kena bayar cepat sebelum itu ini
tapi bila kita bayar system lambat pula update
yang tahun lepas tu
ada ketika aku kena bayar RM1++
tah lupa brapa plus nya
bila buat declaration..
bayaran somehow aku lupa camna
amout tu belum masuk pulak
tu yang aku buat de je tuk bayar
sebab apa yang aku dah bayar
lebih dari apa yang perlu aku bayar
ingat aku kerja tuk membayar tax saja ke

most of the time
sangat tak puas hati
sebab setiap titik peluh nak di tax semua
alasan tuk pembangunan negara
which banyak alasan dari kebenarannya

buktinya jalan ke kampung aku
dulu PM datang, cakap nak repair jalan tu
walaupun agak dekat dengan bandar
tapi system jalan sangat teruk
peruntukan semua dah ada
even bulldozer dan kereta perata jalan dah ada
terpacak kat juntion jalan yang nak dibuat tu
sampai sekarang 2 3 bulan dah
masih gak terpacak kat situ
jalannya takda pun dibaiki
malah makin teruk
if hari hujan lagi teruk
lubang-lubang makin membesar
anak bukit di tengah jalan meninggi
nak lalu pun terpaksa mengorban kan
dada kereta, terhempas tercacak
mengena bukit jalan or lubang yang dalam
sangat sakit hati kan

aku bukan lah jenis yang suka complain
tentang pengurusan government
tapi aku berharap apa yang dijanjikan
bakal ditunaikan
jangan nya hanya janji
tuk menyenangkan hati rakyat
time dekat-dekat election je.

if nak bukti,
nanti aku tangkap gambar
kebetulan nak balik kampung ni
c ya in my next n3

zzzyy

1 comment:

  1. ambi jak gmbr kak..kasih dada blackie tpantup blamo maia plai

    ReplyDelete

tq, peace :)