Wednesday, October 13, 2010

Sebal!
marah!!
kesal!!!
semua bercampur aduk
kesabaran aku dah sangat tipis!
apek, adik, betul-betul menaikan
darah aku
tiap-tiap hari balik dari kerja
ada-ada saja yang salah dibuat

monday, hari hujan cepat gelap
aku datang rumah agak lewat
dia tercunguk-cunguk
duduk kat verandah
rumah gelap gelita!!!!!
tak reti-reti nak pasang lampu!!!!
takkanlah tu aku perlu ajar???

tadi masa datang
takda kat rumah, main skateboard
dengar air bercucuran kat bathroom
tengok paip sinki tak bertutup
nak duduk atas sofa
tengok plastik sampah!!!
sampah basah atas sofa!!!!!!
nasib tak keluar air busuk dia
takkanlah careless berlaku dua kali
at the same time!!!!

hari tu masa balik rumah
aku panic sesangat
gate rumah sebelah bertutup sebelah terbuka
kebetulan hypoo ada kat rumah
kau imagine rumah yang
gate sentiasa berkunci
tetiba....
boleh gate ternganga tak tentu arah
apa kau ingat??
nak masuk pun takut tau
mana ah tau sapa didalam rumah
tengah berseronok nak mengangkut barang
or worst lagi tunggu kau pastu jerat leher kau

adik ni lagi...
main biar gate begitu saja
yang worst lagi
ada sekali
semalaman pintu rumah tak berkunci
even grill pun tak bertutup!!
bangun pagi turun kerja
tengok pintu grill semua tak berkunci
if ada lah orang masuk
boleh jadi almarhum
masa aku tidur dia masih lepak di luar
pastu pepandai lak menyalahkan orang lain

aku sebal sangat lah dengan sikap dia ni
tak bertanggungjawab langsung!!!!
tak fikir orang sekeliling
mentang-mentang bukan harta dia
dia biar camtu je

bukan aku nak cari kesalahan dia
tapi dia ni dah too much
tak peduli kisah tentang harta hak milik orang
lepas guna lepas tangan begitu saja

berkali-kali sering ingatkan
air dalam peti sejuk
sila isi if kosong
jangan ais tong separa kosong or kosong tu
pinggan gelas if kering sila pindahkan
kat tempat yang khas tuk yang dah kering
janganlah
dah penuh then bila basuh lagi
tingkatkan kat atas saja
then seterusnya dan seterusnya
which at the end
ada kala tingkatan tu roboh
pinggan gelas pecah!!!

lepas makan biskut
biar je pembungkus atas meja
hoii!!! kau ingat ada orang gaji ke!!!??
bakul sampah begitu besar
tak patut gak tak tengok

aku dah tak boleh nak fikir lagi lah
bila lah apek ni nak faham-faham lagi
umur dah 21 tapi otak cam budak 8 9 tahun
tak reti nak bertimbang rasa
tak reti nak memahami keadaan orang lain

aku balik dari office
sudah semestinya nak everything bersih kemas
kepala dah penat letih dengan kerja
kat rumah nak tenteram
tapi mana boleh tenteram
bila tengok ini itu
rumah lebih kotor dari pagi tadi
sinki-sinki ada nasi semua
nak minum air kat peti ais takda
lauk semalam tak abis, basi atas meja
oklah if memang takda orang kat rumah
tapi ni........
ada orang kat rumah yang takda buat apa-apa
makan tidur je
takkanlah perkara simple
pun tak boleh nak tolong uruskan???
aku tak larat lah...
sangat-sangat tak larat
lelebih lagi dengan perkara
yang seharusnya boleh dielakkan

even now kepala masih berat
berdenyut-denyut
aku marah sampai mengigil tubuh badan
rasanya tahap kemarahan aku
hanya di hujung-hujung nyawa je lagi

memang aku orang yang kurang sabar
bukan aku nak cari kesalahan adik
tapi adik ni
if aku sebagai kakak tak marah dia
siapa lagi
dia ni memang takda displin
ikut suka dia saja
takda fikir tentang orang lain
if ikutkan hati
rasa nak ketuk-ketuk kepala dia
cairkan otak sikit biar
lebih memahami
lebih bertanggungjawab

zzzyy

No comments:

Post a Comment

tq, peace :)