Sunday, February 26, 2012

hujan! hujan! hujan!!
hujan lebat baru melanda
sangat best if layan tidur
tapi mata belum mengantuk
tengah seronok tengok ulangan 'On Air'
tapi astro buat hal lak, takda service!!
cissshh!!!!
service teruk tapi if minta payment
bukan main nak cepat
lepas je due date shari dua terus kena potong

abang kawan kena kes camtu
dia kan duduk kawasan pendalaman
kebetulan ada astro
so malas lah dia pergi town duk tetiap bulan bayar bil
dia dump lah 1k kat dalam account tu
tapi masih gak kena potong
?????? sadiskan
dah elok orang bayar upfront
tak faham aku
takkanlah bayar upfront pun kena habaq diorang
pepandai lah diorang cek account customer tu kan

semalam kan plan nak pergi balik kampung
tapi tak jadi
sampai menangis2 mak merajuk
mulanya aku tau lah dia marah sebab tak jadi
setengah rela aku ajak gak pergi
kemas barang2 ava
then mak kata bapak tak suruh
first time kata camtu, aku berdegil nak pergi gak
then second time mak kata bapak tak suruh gak
so tak jadi lah kita

kan ada ular masuk rumah semalam tu
mana ah tau orang tetua kan
kot2 ada pertanda tak elok ke apa ke
tu yang bapak tak suruh
then tengok mak baring sembunyi muka teresak2
isshh biar betul
ni nangis merajuk ke nangis kesal tengok ular tadi?
tahh.. tak koser gak aku nak layan

sebenar, the issue camni
mak memang lama sering nak balik kampung
last balik masa xmas aritu
seriously lama
tapi masalah sekarang kan musim hujan
bila hujan jalan raya kampung memang confirm tak elok
aku malas nak bawa blackie
tak pasal2 ada terkoyak rabak badan dia

lagipun if balik kampung
nak guna $
$ petrol $ tuk beli kudap-kudapan
paling2 koman pun pasti terbang $100
dah lah aku tengah dalam keadaan ekonomi meleset
$100 tuk spend sehari semalam
adalah tidak worth okay
if kat sini beli makanan masuk fridge $100
boleh tahan jugak banyaknya
boleh makan seminggu
tu ler pasal kekadang aku malas nak balik kampung

lagipun if balik kampung gereti kereta kotor
dan aku malas nak cuci serta malas nak hantar cuci
sebab dah letih malas nak menunggu
tapi tak suka kerja dengan kereta kotor

dah orang2 tua ni mana fikir tu semua
yang diorang tau selamat sampai kat kampung
pastu ada lah orang datang ziarah
kan dah nama jarang balik kampung
pasti ramai kekawan ziarah
and yang ziarah tu takkanlah ziarah kosong kan
sudah semestinya kena bagi minum lah kan
tu lah yang mesti sediakan kudap-kudapan

ni aku faham lah mak rindu kampung
tu ler aku cuti next week
balik kampung lama lah sikit
dah kata kat dia berkali2 tunggu aku cuti
baru kita balik

bukan tak faham perasaan orang tua ni
bukan sengaja buat camtu
ni jalan raya rosak cam takda kerajaan
dari aku kecik sampai hampir 40 tahun ni
masih begitu jugak jalannya
hari tu PM ada datang
kata nak repair jalan tu
sampai sekarang pun tak gak repair2
tunggu election kot baru nak repair
tah lah.. tak suka aku mainan politik ni

zzzyy

No comments:

Post a Comment

tq, peace :)