Friday, March 9, 2012

Neighbour-neighbour yang SOT

huh!!! bongok punya neighbour!!!!
masa balik tadi
hampir langgar kereta depan pintu ke rumah aku

rumah aku tinggi dari jalan raya
so if nak masuk car porch
kena lah ala2 naik mini bukit
lagipun dia kat jalan lalu lalang
masuk kiri so
if nak masuk terpaksa swing kanak sikit
cam kau lalu jalan bentuk L
si if nak masuk of course kena bagi ruang sikit tepi tu kan

kereta ni belakang aku
aku awal2 dah brek
so aku swing kanan sikit lah nak masuk
mana nak tau dia mencelah gak kat kiri aku
nasib aku tak swing
if swing sah2 accident depan rumah sendiri

neighbour cina kat rumah aku ni
mostly kurang berakal dan kurang adat
pelik dan ajaib
yang sebelah rumah, if sampai rumah
walaupun dia seorang mesti buka 4 pintu kereta
then buka gate cam nak roboh
bila dah dalam rumah
kau akan dengar kerusi meja asyik bergesel je
dah tu if dia nak dengar lagu
walau 12 tengah malam pun masih gak nyaring2

selang 3 buah dari rumah aku
lagi kronik
drive pick up laju2 di kawasan perumahan
takda fikir orang sekeliling
takda was2 ker mana ah tau ada kanak2 bermain
hari tu dia gostan pick up dia
dengan speed yang sangat laju
dari jauh aku dah berhenti
mana ah tau dia masih gak gostan
lepas hon baru berhenti

dahtu anak dia sering terpekik terlolong bila gaduh
sampai rumah yang selang 3 buah pun boleh dengar
and seorang ahli keluarga dia lagi bongok
tiap2 hari if balik, lebih 500 metres dah terhon2
hon suruh orang kat rumah buka pintu
even if balik lewat malam pun sama

then rumah yang hujung sekali
tu yang aku hampir langgar tadi tu
yang ni tah laki tah sapa lah lelaki kat rumah tu
suka berjalan ke pasar yang berdekatan
tiap2 hari mesti pergi

yang rumah kat depan aku
oohh tu apek dah nyanyuk
suka buang sampah kat rumah orang
kat tong sampah orang sebelah
sedangkan tong sampah dia bersih
if ada dahan kelapa dia jatuh
hah kat rumah sebelah aku ni lah dia buang
ataupun kat tepi pili bomba
rumah jiran depan dia


pernah sekali sebelah rumah aku tengah renovation
kebetulan hari tu takda orang
adalah lebihan pasir depan rumah dia
sekali aku tengok apek tu dah sedia guni semua
dia baling guni dari gate
then dia keluar nak ambik pasir tu
aku tengok then terus aku keluar cekak pinggang
berdiri kat situ tengok dia yang dah ready semua
dah siap guna baju cam orang bekerja dia
aku tak peduli aku renung dia sambil cekak pinggang
tercuak dia
terus ambik guni terus baling sebelah pagar balik
hah siap kau nak mencuri harta orang sesaja
aku tak tegur tapi aku tengok biar dia malu

pernah sekali gak orang cina ni gak
belakang rumah aku lepas renovation gak
masih ada sisa bata tersusun kat luar
datang lak mak dan anak ni nak ambik
aku cekak pinggang gak
aku kata tu aku punya
dia kata nak ambik tuk tanam bunga
terus aku kata tu saya beli bukan free
termalu terus balik tapi sempat gak ambik 2 biji
if aku kejam kang aku tikam dengan bata baru tau

neighbour belakang rumah
yang ni melayu yang kepohci
berlagak sombong
masa orang buat renovation rumah aku
of course semua bersepah kan
siap bagi notis gantung kat belakang gate rumah dia
tulis jangan buang sampah merata-rata
jangan sandar kayu kat pagar dia
takut orkid dia kena
sedangkan memang tak kena pun
P**i_M*K betul!!!
sekarang aku tengok orkid dia terbengkalai camtu je
netting semua dah koyak rabak
rasa nak je hari tu aku bakar orkid dia tu
biar padan muka

sekali tu dia siram orkid
air terkena bapak yang kat belakang rumah
bapak tegur, oii takda mata ke tengok orang
and ada lak sekali tu
dia sedang jolok mangga rumah sebelah
selamba je bapak kata
takdalah bising sangat tapi kedengaran gak jelas
ooii tu pun nak curi orang punya
tak mampu beli ke
since then dia cam termalu sendiri

takda kepoh2 lagi
tah ada ke tidak kat sana
orkid dia pun tak terurus lagi
aku dah nekad if dia masih gak complain itu ini
time aku renovate rumah dulu
aku dah nak pergi ketuk pintu depan dia
berdepan dengan dia
pehal kepoh sangat
dah meluap gak darah aku masa tu
cuma dia tak pernah tercakap kat aku
tu yang masih bertahan

aku jenis yang tak kisah gak apa neighbour tu buat
tapi yang drive lelaju tu selalu aku menyumpah
bukan apa, ni kawasan perumahan
ramai kanak2 bermain orang jalan2
dahlah takda bahu jalan, jalan kecil
sangat merbahaya tau

zzzyy

No comments:

Post a Comment

tq, peace :)