Tuesday, March 19, 2013

Drama Korea

lately aku mengikuti sinetron indon & korea
yang indon nya, cucu menantu 6.30pm weekday
yg korea nya pulak 10.20-11.45pm weekday
yg berjudul welcome rain to my life
channel astro 393

apa yg aku nak cerita ialah ttg cerita korea
konsepnya sama je tapi jalan ceritanya
penuh dengan pelbagai

selalu plot nya:-

bila watak baiknya kalah
ia akan kalah sekalahnya
tapi bila hampir 'mati'
akan ada penyelesaian yg besar
yg akan buatnya bangkit tinggi2
menghapuskan segala kekalahan
yg telah dialaminya sepjg beratus2 episode
dan sekian tamat...
selalu happy ending

watak jahat sampingan
sering berpaling tadah
kena rasuah sana sini

watak jahat utama
sering nak mengenakan watak baik
dengan dailog
aku pasti akan balas dendam
aku akan pastikan kau akan dpt balasan
bla bla bla....

if kaum ibu jadi watak jahat
sering mengelupur cm cacing kepanasan
seronok tengok dan sering bakal
buat kau akan kata
padan muka! padan muka! :-)

jarang ada polis yang involved
walau jahat bunuh membunuh
paling2 pun kau akan tengok
diorang bahas sesama sendiri
tu salah ni salah

bila part nak berterus terang
lidah sering kelu
mulut ngangga je tapi suara tak terkeluar
dan buat salah sangka terus berpanjangan

susunan opis, bilik tidur, ruang tamu
semua sama
tpt duduk ni kt sini
kerusi dua tepi katil

kerja kat opis
lelaki pakai kot sokmo
perempuan....
sleeveless, short pants
tak seshuaiii

komplot cerita selalunya:-

berebut harta/kedudukan/kuasa
berebut lelaki/perempuan
dendam zaman silam sambung ke generasi seterusnya
kehidupan yg penuh rahsia

ekk,
tah korang faham tak apa aku cerita
tapi bagi peminat cerita korea
pasti dpt bayangkan
apa yg aku cerita ni



zzzyy
zzzyy

No comments:

Post a Comment

tq, peace :)