Sunday, July 28, 2013

Cheese Cake

taraaaa....
ini cerita tentang pembuatan
kek keju oreo
@
oreo cheese cake


bahan2 adalah sangat simple
n ini memang first time aku buat
suprisingly berjaya

bahan:-

2 ketul cream cheese jenama tatura
setin kecil susu cap junjung
biscuit oreo (dibuang intinya
& dihancur halus)
sedikit butter (sebagai gam)

masak butter hingga cair
bila dah sejuk
gaul dengan oreo
yang telah dihancur halus
letak kat loyang
tebalnya at least setunjuk
sejukkan dlm peti sejuk
(tak perlu lama)

blend butter dengan susu hingga pekat
masukkan serbuk oreo juga ya
bila rasa dah cukup kembang
masukkan dalam loyang oreo tadi
biarkan beku

dan hasilnya:-






next cake
aku ada pembantu
niii budak comot ni
bangun tidur je
terus bersemangat


yang ni
cheese cake dengan salt cheese biscuit

bahan untuk cheese tetap sama
cheese n susu cap junjung di blend
blend bukan dengan blender ek
dengan mixer ok

keadah membuatnya;-

layer bawah sekali
sapu dengan cheese
pastu susun biscuit cheese
sapu cheese
susun lagi
sapu lagi
at least more than 5 layer

harini aku buat lagi
aku buat dalam 7 @ 8 layer
makin byk layer makin sedap

ni hasilnya


tak sah if takda yang interframe
when dealing with cake
budak ni dalam setahun
tah berapa kali nak birthday

tu yang letak deco
pelik2 atas tu
sesuaikan dengan kehendak budak ni





ni lah tatura cream cheese yang aku guna
rm7.50 tuk 250grm
sukatan aku senang je
2 ketul cheese ni
setin kecik susu cap junjung
3 ketul cheese
setin besar susu
manisnya ok bagi aku
if nak kurangkan pun boleh


ni pula salt cheese biscuit
yang aku guna sebagai layer
murah je

so bagi nak try
selamat mencuba




sekian




zzzyy










No comments:

Post a Comment

tq, peace :)