Wednesday, December 18, 2013

ayooohaiiiii
barang semua serba mahal sekarang ni
sayur dah takda lagi yang seringgit
paling murah pun rm2 seikat
tu pun kekadang 2 pokok je
dua kali aku suap dah abis

dulu ikan kelapa bila petang2 hari
boleh dapat 3 kilo rm5
sekarang belasan ringgit sekilo
tambah if musim hujan cam sekarang ni
makinlah mahal

sering aku terfikir
barang asyik je naik rega
perkhidmatan2 pun sama
kenapa if cakap tentang gaji
susah sangat nak naik??
honestly
aku ni dh 20 tahun berkerja
gaji naik seratus lebih je setahun
nasib baik ada union
so carta gaji akan ditukar tiap 3 tahun

hah if barang makin naik rega
kerja2 kat office pun makin banyak
yalah dah semua nak guna machine
kerja2 yang depan tu of course lah kurang
cam bank, 
dah banyak ATM , CRM, CDM
so tak perlukan manusia lagi

tapi if kerja yang banyak paperwork tu
meh inform machine mana yang boleh  buat?
cam kat dept aku
machine mana yang dah boleh cari sebuku file tu sendiri
lepas tu file rosak, boleh soletap kan sendiri
pastu angkut turun naik tangga bagi bos

bagi aku lah
secanggih2nya machine
takda juga secanggih kita manusia
yang takda limitnya
machine yang ada pun
semua operate by human
rasanya takda lagi
machine/robot yang boleh buat semua bila diarah

tahlah
kekadang kemajuan
memudaratkan keadaan
yang kaya bertambah kaya
yang miskin makin tertindas n miskin
tepuk dada tanya selera

\

zzzyy


No comments:

Post a Comment

tq, peace :)