Sunday, July 27, 2014

2 hari sebelum raya

dah 12.25am
busy! busy!
nasib esok belum raya
if tak, confirm kucar kacir

semalam
dahlah balik kerja lambat
sampai rumah 7pm++
then rush ke satu kedai kat town
nak tukar adjuster lampu raya yang loose

at the same time nak beli bahan buat kuih raya
seriously
aku satu benda pun belum buat
dah turun town memang ngam sangat lah
if terus pergi beli bahan tu

masalahnya
resepi2 yang aku nak buat tu
aku emel kat emel SIL
perlu ambik kat dia dulu after di print
and tempat dia kerja is
opposite town
pergi town centre n berpatah balik ke area rumah

nasib sempat tukar adjuster lampu
then rush ke merdeka mall
ambik resepi & beli bahan 
nasib kat situ ada supermarket
terus menyoping segala air raya semua

kebetulan SIL pula masih ada bahan2 buat kuih
so takda ler kena beli semua
and terus plan tidur rumah SIL
sebab semua peralatan 
membuat kuih aku ada disana
mixer, blender
and yang penting 
dia ada oven besar!!!

set dengan SIL 
akan buat biscuit after dia balik kerja nanti
which is after 12 midnite

lepas soping
balik rumah mandi
and worst is
tak sempat berhenti makan pun
perut adalah sangat lapar
minta tolong mak goreng telur
aku lak rushing mandi sebab nak pi rumah SIL
makan telur goreng dengan tempoyak!
huh! terangkat!!




















ni hasil buatan semalam
biskut chocolate cips & cornflake
aku tukang adun je
yang buatnya SIL
terima kasih SIL, ami Ndut <--- br="" nunup="" panggilan="">
sebab by 2.30am aku dah layu sesangat

nunup yang dah tidur awal malam
terbangun terus nak ikut buat biscuit
tapi nasib dapat di tipu
disuruh tengok kartun kat lappy adik
tu pun after beberapa argument

kesudahannya by 4.30am baru dia tidur
SIL pun siap buat biscuit masa tu
tidur sampai 10am

then misi membuat another round of 
biskuit chocolate chip & cornflake

tapi sebelum tu buat london almond dulu
first timer buat
ayooyoyoooo
biskuit adalah sangat gempal
tak cukup pembalut
tambah lagi cooking chocolate yang 
terlalu cair
susah nak lekat kat biskut tu

pastu pii kedai for lunch
tak larat masak memasak semua
mak and adik dah beria2 kata lapar

lepas tu shopping bahan buat biscuit n kek
another round of chocolate chip & cornflake & london almond
soo semua buat double portion
 this time london almond dibuat dengan jayanya
kebetulan tukar brand cooking chocolate
this time lebih pekat
then cam tak cukup lak
adik beli
and this want much better
lebih pekat senang lekat kat biskut
dan tidak menitis sangat
just perlu guna banyak lah
compare to the first cooking chocolate yang diguna

this time aku reti cairkan benda tu
still remember camna aku buat before?
rasanya pernah cerita kat sini
aku masak chocolate tu gitu saja
bukannya mencair
tapi mengeras jadinya
ngehngehngeh :p

then try buat kek lumut
buat semua ok
just kek aku hangus kat atasnya!!
uwaaa!!! but what can i do
balik rumah tadi aku stim dia lagi
sebab atas je yang hangus
rasanya bawah tu ok

apa tak hangus
instead of kukus aku steam bake cake tu
mana tak mengamuk ingredient dia
mungkin terlalu dekat dengan api atas oven kot
ah biarlah malas nak fikir
dah tak jadi biar ah
lagipun dah letih sangat ni

esok plan buat satu dua kek lagi
tapi dah plan turun town awal
tuk beli ayam daging semua
Isnin nak open house tuk kerabat keluarga n kawan sekerja

k lah weh
nak tidur dulu

nite2



 






zzzyy

 

No comments:

Post a Comment

tq, peace :)