Wednesday, July 25, 2018



Two years back

Ingat suatu malam tu
Adik bongsu, lelaki
Sekarang umur dia 24
Dia balik dari berjalan dalam kul 10pm gitu
Masuk je pintu rumah terus mengamuk
Meracau racau
Asyik nak bergerak dan meronta
Aku, mak and apak
Sibuk menahan dia
Suruh dia tidur
Sebab ingatkan dia mabuk

Nervous jangan cakap lah
Tapi aku cuba kuat
If aku tak nampak tenang
Mak aku lagi lah panic

Meronta2 dengan tenaga muda
Ada ketika kata nak bunuh dia
Nak bunuh dia
Ada ketika dia nangis
Most of the time dia panic
Cam nak lari amuk
Tu yang aku mak dan apak letih pegang dia

Call another adik datang
Dia pun taktau nak buat apa
Selain tolong tahan ketika dia meronta
Adalah dalam 2 jam camtu

Kita  pun dah mati akal
Rupa adik pun ada ketika pelik je
Renungan mata dia pelik semacam
Merenung kita semacam je
Aku hanya bertawakal
Dah sangat2 risau sebenarnya

Tah dari mana datang idea
Baca surah alfatihah 3 kali kat air
Aku percik2 kat badan dia
Masa ni dia makin meronta
Mak apak n another adik menahan
Debaran aku makin kuat
Tapi aku beranikan diri
Aku usap muka dia
Dari dagu ke hujung rambut

Masa ni dia dah stat meludah aku
Aku dah cuak
Nervous jangan cakap lah
Air liur dia dah berbuih
Aku tak nak tengok muka mak
Sebab ni mudah tgkp sesuatu yang pelik

Lepas kali ketiga aku usap
Dari dagu ke hujung rambut
Serta merta adik terus bangun
Dah, dia dah keluar, dia kata
Dia terus sedar sepenuhnya
Aku bagi dia minum air tu

Seketika aku termangu
Seriously aku sangat2 bersyukur terharu
Bertapa besarnya kuasaNya
Alhamdulilah

Adik cerita
Bila dia masuk je gate rumah aku
Dia terasa gelap
Bila buka mata
Tengok ramai2 orang tengah berperang
Dia terpaksa mengelak agar
Tidak kena pedang
Tu ler yang dia mengelak meronta ronta tu
Ada ketika sedar tak sedar
Ada sekali dia kata nak menumbuk
Tiba2 muka aku muncul
Tu yang dia tak jadi
If tak sesilap aku kena tumbuk malam tu 😁😁

Pastu next day bawa dia berubat
Dimandikan
Yalah orang muda ni
Darah masih manis
Dah tu pulang lelewat malam
Memang adalah yang nak berkawan

Fengshui cina kata location rumah aku
Kat jalan simpang 3
Pintu masuk berdepan dengan tiang lampu
Kurang elok
Tapi aku beragama islam
Aku tetap percaya dengan adanya Allah
Segala mahluk di dunia miliknya
Memasing ada cara hidup tersendiri
Dan alhamdulilah tak pernah ada apa2

Atas nasihat family, kawan2
Aku simpan cermin kecik kat pintu, tingkap dan gate
Cermin tu seakan menyilaukan
Dan memantulkan apa yang jahat nak masuk
Wa'allah wa'alam









zzzyy






7 comments:

  1. Kena histeria ke, dulu masa duk asrama pelajar perempuan la selalu kena.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena rasuk. Aah kan kat sekolah asrama mmg selalu kena histeria,kdg2 bjangkit reramai kena kan

      Delete
  2. Omaigod kena rasuk.. 😰😰😰😰

    ReplyDelete
  3. alamak pkul 2.30am dok baca ni aiyoo..

    ReplyDelete
  4. mok bnyk amal ayat qursi k pelindung.. Insyaallah..

    ReplyDelete
  5. teringat MN dekat offimate dulu lelaki jugak tiba-tiba meracau tapi sekjap jelah lepas tu tenung MN lama pulak tu..terus MN pergi kat lain..bila dia dah ok MN tanya dia kenapa tenung MN macam tu..dia beritahu ada benda dekat kepala MN ..naik bulu roma tak tahu nak kata macam mana hahahaa

    ReplyDelete
  6. menakutkan jugak kan kalau terjadi gitu kat famili.
    risau!
    seram pun maybe ada ekk...
    yes la. percaya kpd Allah.
    jin kan memang wujud.

    ReplyDelete

tq, peace :)