Wednesday, October 10, 2018

Resepi Kuih Panjaram


Kuih panjaram 
Adalah antara kuih traditional Sarawak
Cara pembuatannya nampak mudah
Tapi tidak ramai yang berjaya buat
Panjaram yang sempurna

Sering silap sebab tak berjaya memghasilkam
Lilitan tepi yang cantik
Some yang buat macam 
Cekodok biasa je



Aduanan yang sudah semalaman



Digoreng dengan minyak sedikit




Panjaram yang elok bentuknya




Resepinya:-

1kg tepung gandum
500 grm tepung beras
1 1/2kg gula apong
1500 ml air suhu bilik
Garam sesudu teh

Gaul semua
Biarkan dalam fridge semalaman
Esoknya baru masak

Bila mengoreng adunan nya
Guna kuali kecil dan minyak sedikit
Kebesaran  bentuk panjaram tu
Depend on besar kuali dan
Banyaknya minyak tuk mengoreng

Sangat sedap tuk dimakan bersama kopi
Ataupun makan begitu saja
Bentuk yang elok adalah 
Bila tepi panjaram tu
Kelihatan seperti topi koboi






zzzyy

15 comments:

  1. Suka kmk makan kuih tok. tapi sik pandey molah. Haha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea ada resepi nya sis, try eh, so far mjadi juak eh ๐Ÿ˜Š

      Delete
  2. kt kelantan panggil kuih topi..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab guna topi koboi, cumil je nama ๐Ÿ˜Š

      Delete
  3. kami kat kedah panggil cucur jawa. entah la kenapa, saya pun tertanya-tanya juga. hehehehehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahhaaa.. lain tpt lain nama kan tpi knapa jawa ek? ๐Ÿ˜Š ada lah sejarah nya tu kot

      Delete
  4. kacak bentuk nya. mun org x berapa pandei pelik bentuk. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yalah Julz, mun adunan sik ok mmg sik menjadi part topi nya. Rasa ok tp topi slalu teberung indah ๐Ÿ˜†

      Delete
  5. sedap kuih ni. aku pun suka kekadang.

    tapi mcm mana nak dptkan kerak tu? sebab dh biarkan semalaman ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah biasa biar semalaman, satu adunan boleh simpan dlm peti sejuk up to 2 weeks. Tuk crispykan kerak tu tambah tepung beras

      Delete
  6. Nak buat tu senang..nak bentukkan tu sudah nak dapat yang cantik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah sis, membentuk topi dia tu yg selalu fail.

      Delete
  7. SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI PAGE INI
    INI IALAH CERITA SAYA

    Saya MURNI SANTI, seorang wanita, ibu, kakak dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGURUS ESTATE SEBENAR dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tidak ada yang mahu meminjam wang kepada kami untuk menyelesaikan projek komersial kami yang telah dibina dalam beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang menuntut sejumlah wang daripada saya tanpa kami menerima pinjaman.

    Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik mungkin dan menolong, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu banyak ditanggung dan saya kehilangan harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL sebuah syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

    Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan memberitahu saya jangan bimbang syarikat itu akan meminjamkan wang kepada saya, walaupun jumlah yang saya perlukan sangat besar, dan semua yang saya dapat berikan kepada mereka keperluan yang merupakan beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

    Saya melalui semua proses, mereka berjanji akan meminjamkan wang yang saya minta setelah mengesahkan saya layak untuk mendapatkan pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang paling mengejutkan adalah pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. Kami syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya berjaya dengan baik ini menjadikan hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada semua PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL
    GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

    UNTUK MENGHUBUNGI SAYA
    Murni Santi
    murnisanti55@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Have you heard about programmed ATM card? email: (williamshackers@hotmail.com) or WhatsApp +15592016732 for enquiring on how to get the ATM programmed card.
    We have special cash loaded programmed ATM card of $5000, $10000, $15000, $20000 and any amount your choice you need for you to buy your dream car, house and to start up your own business. Our ATM card can be used to withdraw cash at any ATM or swipe, stores and POS. Our card has daily withdrawal limit depending card balance you order. Contact us via Email if you need a card email: (williamshackers@hotmail.com) or WhatsApp +15592016732.

    ReplyDelete
  9. "Bismillah, ar-Rahman, ar-Raheem".

    Firma: CREDIT FINANCIAL GROUP
    E-mel: (creditfinancialgroup01@gmail.com)
    BBM: {DDA46523}
    WHATSAPP> +447480724786

    Firma: CREDIT FINANCIAL GROUP Dari meja dan pejabat ini CREDIT FINANCIAL GROUP tahun ini menjanjikan menjadi tahun lebih banyak wang dalam akaun bank anda, ini kerana kami menguruskan CREDIT FINANCIAL GROUP memberikan pinjaman kepada semua orang yang mempunyai keperluan kewangan yang besar tahun ini untuk memulakan satu atau dua perniagaan bahkan untuk mengubahsuai kediaman mereka juga untuk menghidupkan semula perniagaan mereka dan jangan takut dengan pemasangan bulanan anda kerana kami mempunyai pakej khas untuk mempersiapkan anda atau bahkan memberi kuliah tentang bagaimana melaburkan wang anda dengan sumber yang sangat tinggi. perniagaan jadi jangan hanya duduk di sana dan kemudian biarkan orang lain maju secara kewangan katakan tidak kepada kemiskinan tahun ini katakan tidak untuk hutang tahun ini tahun ini adalah tahun yang luar biasa yang boleh membawa kemasyhuran Tuhan tidak mengharapkan kita menjadi miskin daripada kita menjadi bijak dalam menjana wang dan kemudian melaburkan wang dalam perniagaan yang sangat menguntungkan jadi melalui ini kami berada di sini untuk memberi pinjaman kepada anda kerana CREDIT FINANCIAL GROUP dipenuhi dengan dana yang anda cari anda boleh menghubungi kami melalui maklumat hubungan di bawah

    E-mel: (creditfinancialgroup01@gmail.com)
    BBM: {DDA46523}
    WHATSAPP> +447480724786

    ReplyDelete

tq, peace :)