Tuesday, November 6, 2018

Aku yang tewas


Kisah malam semalam
1. Terpaksa berlakon
2. Tangan melecet


Kisah nya si ava nak pencil colour baru
Merengek minta dibelikan
Bukan takda pun
Tapi semua dah bercampur aduk
Ada panjang
Ada pendek

And lately aku sengaja
Nak dia uruskan hal perkakas sekolah sendiri
Masukkan buku ikut jadual sendiri
So aku memang takda cek stationeries dia
Takda lagi make sure pensel di sharp
Buku in order

If dia tak bawa
Dan kena hukum cikgu
Tu hal dia lah
Aku hanya kata
She should responsible on her own act
Dia harus mula belajar erti tanggungjawab

So berbalik kes minta dibelikan
Pensel warna baru
Aku taknak 
Aku kata belikan bila cuti sekolah 
So bila masuk tahun 3 semua serba baru

Dia merajuk
Keluarkan pensel colour dia semua
Jenis yang besar tu dia rejek
Taknak bawa ke sekolah
Dia nak bawakan yang kecil je

Aku sharp yang besar dulu
Semua tumpul2
Tu lah nampak tak cantik

Pastu sharp yang kecil
Aku category kan
Yang pendek bersama yang pendek
Yang panjang bersama panjang
Warna pun aku asingkan
Ikut tone warna

Sambil tu berlakon
Yang pendek2 tu adik2 lah
Panjang sikit kakak
Panjang lagi abang
Yang putih ialah cikgu mariam, guru besar 
Yang panjang pula mak diorang
 So dia ikut aku category sekali
Mula seronok

Then kata kesian bapa diorang tak diguna yea
Tunjuk pensel colour yang gemuk besar tu
Terus dia ambik campurkan dengan mak
Terus berlakon sampai habis aku sharpen
Lebih kurang 50 batang
Last2 misi aku suruh dia guna semua berjaya
Semua masuk dalam pensel case khas tuk warna
Dah masuk bag sekolah
Lega...
Misi aku suruh dia guna pensel warna lama berjaya

Tapi......
Tangan aku melecet!
Melecet guna sharpener manual tu
Nii dah mengandung air
If air pecah nanti confirm perit

Dan lepas tu ke kedai
Beli kertas warna tuk projek diorang esok
Budak tuk pula dok pusing2 area pensel warna
Taknak dibawa balik
Kekunun nak tengok
Sambil tanya ni mahal ke mami?
Pensel warna yang 24 or 48 pieces
Mana ada murah weh
Paling kurang RM19.90
Sambil wonder cukup ke budget RM10 
Yang aku tetapkan
Kertas warna dan marker dia je dah almost RM10

Muka kesian tengok aku
Aku alih muka ke lain
Hujung jari lekat kat hujung baju pula
Nak berjalan tapi ditarik
Mata dah berlinangan
Yalah yalah
Ambik mana yang nak!
Terus tangan menarik kotak pensel warna
Bila bayar
Kuss semangat RM28.90
Nasib baik bukan yang RM40!

Akhirnya aku tewas....
Sia2 je jari melecet
Anak ooohh anak
Semoga bila dah besar nanti
Jadi anak yang berguna yea
Insyaallah, amin






zzzyy



13 comments:

  1. Hahaha... Selalu kedak ya nak kalah dengan anak. Antar kmk dgn laki. Laki kmk cepat ngalah dgn anak. Kesian katanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yalah sis, slalu kamek kalah,sian juak nanga muka 😅

      Delete
  2. haha biasa sis, dengan anak ni kita mengalah jugak akhirnya. namun ayah dia susah sikit cair. kadang-kadang kita kesian pulak tengok anak merengek dgn ayah. dari situ anak sendiri akan belajar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaa slalu tewas. Kdg2 fkr ada rezeki lbh turutkan saja lah, tbyg sendiri ms kecil dulu, tak mampu nak dapat 😊

      Delete
  3. Kekeke... kelakarlah ceritanya, budak2 kan... biasalah tu :D

    Btw, layan komik indie tempatan tak? Jemput join GA Contest saya, hadiahnya komik. Hehehe... GA Contest plain83 :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah, slalu kalah dgn kcomelan mereka. 😉😉
      Orite nanti saya join GA yea

      Delete
  4. Alahai kesiannya sampai melecet jari, moga cepat sembuh yer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaa.. masih mengandung jari ni 😉 tq zumal

      Delete
  5. mcmne sharpener manual tu kak? sampai melicit tu...

    samalah mcm si aiyan, color pencil banyak bila berterabur kita satukan dlm bekas... tp dia takmo guna dh... nk yg baru...
    bila beli baru tak reti jaga elok bekas2nya dh koyak2 mula lah berterabur

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sharpener yg biasa tu sis. Cucuk then kita pusing penselnya.

      Bdk skrg sis, jrg yg reti kemas stationery diorg.

      Delete
  6. Banyak sungguh asah pensil tu sampai melecet tangan. Skrg semua mahal kan. Beli sikit je tp harga dia kemain mahal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah sis, mmg byk just bdk tu tak reti nak jaga, bcampur aduk dah, bila dh di sharp, cantik. Mmg mahal sis, nak beli yg murah, nnt colour tqk terang, tak seronok pula

      Delete
  7. hahaha.. dengan anak takde chance mama menang.. confirm kalah.

    ReplyDelete

tq, peace :)