Thursday, January 24, 2019

Jum Buat Kek kelasi


Entry yang dah lama kat draft
Kejadian a day before christmas
Kan gathering dengan family
Aku buat lah sebiji kek, kek kelasi

So buku resepi pun dikeluarkan






Memula memang aduan hijau tu
Yang dibuat dulu
Pastu baru buat aduan putih




Tuk buat meringue ni quite tricking tau
Tuk menghasilkannya
Tak boleh nak ada benda alien lain tau
Ni hanya gula, telur putih n air limau
Atau boleh gula, telur putih n cream of tartar
Telur putih harus takda telur kuning langsung tau
Bekas serta mixer
Harus betul2 kering

Mixer kan sehingga aduan ringan
Dan berbuih
Or tuk yg perfect 
Org kata boleh diterbalikkan
Tapi aku taknak take the risk
Kan terbalik n dia jatuh ke lantai
Sia2 aku mixer dia lelama 🤣🤣




Kali ni aku berjaya buat
Last time taknak berbuih
Mungkin ada sikit telur putih
Dan bekas masih basah dan berminyak



Kek ni sedap
Moist dan ada rasa masam sikit
Sebab yang putih tu kan ada juice limau
2 3 hari je dah abis

Alhamdulilah
Another collection dari buku resepi tu
Dah aku buat




zzzyy


9 comments:

  1. nak buat meringue bekas tu kena betol2 kering kan ? kalo x nanti x menjadi. sensitive betol. last pukul2 white egg buat pavlova. huurm xpela hahaha x rajin nak buat dah tapi rajin nak makan hehe =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah, bekas, mixer mesti kering and telur putih tak boleh ada lsg telur kuning. Hahaaa saya rajin mkn rajin buat

      Delete
  2. menarik.. tak pandai buat meringue tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat meringue tu mmg tricking, mudah tak menjadi

      Delete
  3. tengok dia punya resepi terus pening hahahha...
    bab membaking ni mmg lah tak rajin tp bab makan no 1 hahaha...
    mesti sedap... tp nape namanya kelasi yek...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaa saya minat sis just selalu takda yg mkn di rmh, tah kenapa dia bagi nama kek kelasi 😊

      Delete
  4. Wah cam mencabar jugak nak buat kek ini :)

    ReplyDelete
  5. fuhh jangan ada benda alien dalam tu..mencabar tuu

    ReplyDelete
  6. wow menjadi.
    aida x pandai buat kek.
    apatal lagi meringue tu, shirven :)

    ReplyDelete

tq, peace :)