Saturday, March 30, 2019

Batu Niah Trip


Assalamualaikum
Short journey school holiday trip
Bermula lagi
Kali ni ke Batu Niah
Pekan kecil tapi terkenal dengan Gua Niah nya
But of coz aku tak lah pii gua tu
Tak sanggup hakak

Ok bermula dalam 11 am
Journey yang tak  di plan
Bangun tido nak breakfast
Then terus terjah kedai mamak
Pastu terus drive
 Pekan Bt Niah ni about sejam setengah dari miri


Aku brunch terus
Makan nasi campur
Pecal kentang
Kari perut
Kari kambing
Sayur kacang panjang
RM7.50



Kita melalui jalan coastal road cum jalan baru
Jalan persisiran pantai
Another alternative road is
Miri-Bintulu road cum jalan lama

Tamu sayur kat simpang bt niah
Mahal sayur2an kat sini
Mostly rm5 setompok
Takda beli apa2



Bawah ialah antara kedai di pekan batu niah
Mostly aktiviti tertumpu kat kedai lama
Kat kedai baru ada juga
Tapi mostly orang ramai tertumpu kat kedai lama




Kalau pii batu niah
Suka berhenti kat tepi sungai ni
Sambil tengok kot2 ada sang buaya
Sebenar ngeri juga imagine
Tapi nak juga tengok




Sebenarnya bagi aku
Pekan batu niah sangat cantik
Sebab berlatar belakangkan 
Bukit batu bersambung dgn gua niah




Setelah ronda sekejap pekan bt niah
Kita balik menggunakan jalan lama pula
So di persimpangan bt niah n miri-bintulu road
Keadaannya very happening
Sebab ni pit stop orang2 yang lalu lalang
If weekend memang pelbgai hasil jualan
Dari penduduk surrounding




Kita singgah minum je
Perut masih kenyang


Kat simpang ni hujan mula turut lebat on and off
So sepanjang perjalanan agak bahaya
Lagipun proses pembinaan  
Pan Borneo Road sedang dilakukan
So kena hati2
Dan tak boleh nak laju sangat
Certain road agak berair dan berlubang




Then otw singgah pulak kat
Simpang Bekenu
Bekenu is another pekan kecil
Tapi aku tak masuk ke Bekenu
Singgah kat simpang je
Beli sayur2an, fruits dan ikan sungai

Bila balik ke kereta
Bapak sil n adik bagitau
Kereta kena calar dek tayar hilux
Kat bahagian tayar belakang
Aduhhh kena lagi 😭😭😭😭
Hilang mood nak enjoy2 lagi

Pemandu hilux tu melawan arah
Parking next to me
Bila keluar over pusing ke arah kereta aku
Terus mengesel tepi tayar tu
Tau2 lah tayar hilux bukan nya kecik pun
So bagi dia tak terasa sangat lah gegarannya
Kereta aku yang cam plastik tu
Of course cedera agak teruk
After deal semua
Dan janji jumpa hari khamis
Tuk cari workshop
Kita menuju ke Tusan beach
Sebenar dah rasa nak pulang je
Tapi ava insist nak ke Tusan beach
So turutkan je lah



Sampai di tusan beach
Dalam keadaan hujan renyai2
Nasib baik pastu berhenti
Tapi of course takda sunset
Just tengok laut n pantai
Dari tebing yang curam




Pondok tah tuk apa
Tuk suka2 kot
Saja bagi chance orang merasa 
Hidup dalam pondok camtu kot

Dulu masa kecik2
Memang pondok camtu lah 
Tempat tinggal masa menanam padi
Aku punya boleh diangkat
Disebabkan takda org jaga
So bapa buatkam pondok camtu
So situ mereka menanam pagi
Disitu juga pondok aku diletakkan
Ditemani kucing n guarded by anjing


Pemandangan sekitar tusan beach
Tapi ni dari tebing atas je
Susah nak turun ke bawah
Takda proper jalan




Budak ni merajuk
Ajak aku turun ke beach tapi aku takmau
Asalnya memang nak
Tapi jalan batu agak licin
Tak berani lah aku nak bawa ava


Ni bahagian yan susah nak turut
Bolehnya boleh menyusur
Tapi kena lah basah masuk air tu
Lagipun agak tinggi juga batu dan air tu



Mulanya jalan ok
Ada tangga 
Pastu tangga hilang
Pepandai lah kau jalan kat batu tu
Setengah jalan je aku n dak ava tu



Lepas lelah jalan2 tengok sekeliling
Berehat sekejap
Sambil makan coconut shake
Dan sayap ayam panggang

Disebabkan hari hujan
Tak banyak lah gerai2 kayu buka
So yang ada tu murahlah rezeki
Sebab makin turum ke senja
Makin ramai lak orang datang

Past makan sayap ayam
Kita pulang ke rumah
Hari pun dan almost 7pm
Short journey tapi menyeronok
Kecuali part kereta kena langgar tu
Sexy sangat kot buntut kereta aku
Dalam masa stgh tahun 
Ni adalah kali ke 3 kena
Asyik merepair buntu kereta je



zzzyy


5 comments:

  1. banyaknyeeee aktivitiiii beliau! ahahaha!
    batu niah tok antara trip yang kerap juak family kamek pergi zaman dolok..eh, sampei kinek pun kadang2 mamak bapak ngan adik kamek suka jalan2 ke bekenu n miri..malar jak posing tepi pantai tusan ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Byk arr, kendang tulang rajin tok eh 😁😁
      Bt niah, bekenu slalu di agak tuk food hunting n beli syr2an

      Delete
  2. Replies
    1. Nyaman damai, if matahari terbenam, sgt cantik

      Delete
  3. blm pernah gik sampei batu niah..

    ReplyDelete

tq, peace :)