Wednesday, May 1, 2019

Tayar pecah



Assalamualaikum
Selamat hari pekerja
Tuk semua
Tak kira kerja apa pun
Tapi yang pasti semua kerja
Ada kepentingan, keperluanmy



Asalnya
Hari ni aku ada projek dengan SBEU
(Sarawak Bank Employees Union)
Nak melawat PDK 
(Pusat Didikan Khas)
Sebagai salah satu Γ ktiviti komuniti service


As  program start 9am
By 8.45am aku n ava turun dari rumah
PDK just about 5 mins dari rumah

Then baru srive 2 3 mins
Awat stering kereta lari ek
So stop kat kedai dekat rumah
Cek tyre kereta
And...




Tayar pecah hokay!
Bukan pancit tapi pecah πŸ˜₯πŸ˜₯πŸ˜₯


Tayar depan Pando ku pecah!
Nasib dapat bawa balik rumah 
Drive slow2
Almost jalan dengan rim

Hokay, bertenang2
Kol adik minta rescue ajak pi kedai tyre
Sementara adik mandi semua
Aku n apak tukar ke tyre spare

Satu hal lagi
Aku tak pernah tukar tyre!
Mana nak letak jek dia hah?
Tanya apak
Dia pun blurr
So jek kat tengah body nun 😲😲😲😲


Bila sama2 tak larat nak naikkan jek
Bangunkan adik yg masih tidur
Hah!! Salah tempat letak jek dia weh!



Orang letak kat situ πŸ‘†πŸ‘†πŸ‘†
Patut lah tadi susah nak pusingkan jek
Sebab jek letak kat tengah body pando
🀦‍♀️🀦‍♀️🀦‍♀️🀦‍♀️


And untuk safety measure
Orang biasa letak tyre camni
In case jek terlepas
Takda lah body kereta tu terhentak ke lantai
Something that aku baru tahu


Pasang spare tyre lak
Tak pernah pakai tapi rupa nya
Macam dah bertahun dalam lumpur!
Sebab diletakkan bawah bonet

And satu hal lagi
Tyre spare pun kurang angin!
🀦‍♀️🀦‍♀️🀦‍♀️🀦‍♀️🀦‍♀️

Nasib baik dapat pam guna pam manual
And then adik inform
Kedai yang nak dipergi tu
Tutup!!

Alahaii camne ni?
Esok keja, ava pun ada KAFA
Then try kat satu tempat
Kedai repair motor
Fuhh! Lega ...
Ada jual tyre kereta

Beli yang made in thailand
Brand Deestones
Tokay kedai kata ok
So aku assumed ok lah
RM198 sebijik
So aku tukar sepasang, tyre depan
RM390 tmasuk kos pemasangan

2nd time aku tukar tyre Pando aku ni
Surprisingly ni yang rosak
Tyre yang aku tukar dulu

Kan kereta aku tu 2 wheel drive
So masa beli tyre dulu
Aku tukar tyre depan meskipun belakang yg problem
Then tyre depan ori tu
Dipindah ke belakang
Sebab tyre depan yg jalan

Now tyre depan yg diganti dulu tu lah yg pecah
Brand Toyo, Malaysian made
Brand ori is silverstone
Aku beli Toyo tu Rm500 sepasang!

Kekadang depend dengan luck juga beli tyre ni
Sebab walau memang branded
But terbeli yg spoilt item
Tetap tak lama bertahan
Disamping jenis jalan yang dilalui

Ni nasib baik tyre ni tak bermasalah
Masa aku drive jauh cuti sekolah aritu

What a labour day to spend!
Bulan ni Pando banyak makan $$$
Roadtax insurans RM500
Full service RM385
Tyre RM390
Installment RM750
Repair kena langgar RM500(org byr)
Petrol RM400
Sebab bulan ni banyak kali balik kampung
Tapi what to do
Tu lah risiko berkereta
Senang jalan sana sini
If tak bermasalah ok lah
If bermasalah memang pening kepala



zzzyy





3 comments:

  1. Orang pakai kereta memang ada pengalaman macam ni.
    Tulah sebabnya kena pastikan tayar spare ada angin.

    ReplyDelete
  2. aduiii...riso eh mun jadi kat diri kedirik benda kedak tok...biasa laki kamek jak yang kenak benda2 tok..kamek belum pernah agik..huhuhuhu

    ReplyDelete
  3. alahaii.. semoga urusan dipermudahkann.. kita singgah n follow sini ya..

    ReplyDelete

tq, peace :)