Saturday, August 17, 2019

Point to Fonder


Assalamualaikum 
Sangat terkesan dengan status FB ni
Sapa sebenar yng tulis aku tak pasti
Meh sama2 menghayati


Seminggu dua lepas riuh di fb kutuk che ta sebab dia kata dia pernah hidup susah. Gaji rm4k jerrrrrrr....

Hari ni pula saya nampak banyak sahabat2 fb share tentang "aliff syukri riak".
Puncanya sebab aliff syukri keluarkan satu kenyataan tentang dugaan hidupnya setelah berpindah ke rumah kampung 8 bilik yang agak sempit sementara menunggu mahligai impiannya siap.
8 bilik sempit lagi???
Riak tahap melangit mamat ni... betul tak?

Tapi tunggu dulu... 

Jangan cepat sangat melatah.
Sebab kadang2 perkara yang sama juga berlaku kepada kita. Cuma dalam skala yang lebih kecil kerana kita tidak semampu che ta dan aliff syukri. Betul tak?
Dan percayalah, benda tu berlaku tanpa kita sedari pun....

Contohnya,

Kadang2 kita bercakap mcm ni...Saya tak berapa minat rumah tengah. Sempit. Nak buat majlis susah. Saya suka rumah tepi. Ada banyak ruang. Kita bercakap santai2 sahaja dan bukan bertujuan untuk mngguriskn hati sesiapa sbb itu skop kemampuan kita. Sahabat yang mendengar akan membuat konklusi sendiri. Riak gila minah ni. Tak syukur nikmat. Aku duduk rumah flat 2 bilik ok jer.. berapa kali ko nak buat majlis setahun? Allah tarik nikmat baru tau..

Contoh lain..

Proton ok jugaklah.. tp saya suka honda. Tahan lama. Harga tak jatuh. Rasa biasa2 sahaja kan perbualan itu? Sebab yang bercakap berada dalam zon mampu honda. Yang mendengar pula mungkin berada dalam zon yang jangankan proton, kancil tahun 2000 pun belum mampu untuk dimiliki akan berfikir riak sungguh engkau ni. Aku kalau dapat myvi pun dah melompat ke langit.

Contoh lebih kecil..

Hari tu saya beli tudung di pasar malam. Harga rm15. Cantik juga. Tapi saya ingat dapat gaji nanti nak beli tudung ariani lah. Ada promosi. Rm80 jer sehelai. Murah weiii. Harga asal hampir rm150 sehelai. Sedap pakai tudung tu.. 
Yang mendengar akan berfikir...
Rm80 murah???? Riak gila bila bercakap. Aku rm80 boleh beli 2 tin susu anak.

Contoh lebih kecil...

Jom minum kopi.
Kat mana?
Mana2.. zawara ke... stabuk ke.. gloria ke...
Tak naklah.. mahallah kat situ..
Ala.... rm10 jer secawan. Bukan nak minum sepuluh cawan...
Dalam hati..
Ko kaya bolehlah cakap rm10 tak mahal. Aku anak 5 nak kena bagi makan bongok!

Contoh lagi kecil...

Update kat fb.
Masak simple jer hari ni.
Ikan bakar.
Kari ikan masin.
Sambal telur jiran bagi.
(Memang betul dia masak simple pun. Sebab hari2 yang lain dia masak lebih hebat dari itu)
Tetapi yang melihat akan berfikir...
Simple atuk kau... aku dah seminggu makan nasi dengan telur mata!

Jadi status fb ni dia tanya
What's on your mind?
Dia tak tanya whats on your friend's mind? 
Jadi orang tu share apa yang dia rasa dalam skop kemampuan dia.
Kita like mana yang baik.
Kalau rasa tak baik abaikan.
Jangan kutuk lebih2. Sebab nanti bila Allah izinkan kita berada kat level macam tu entah apa pula yang akan kita update kt fb.
Sebab seperti yang saya sebutkan tadi, benda yang sama pun kita pun buat tiap2 hari sekarang ni tanpa kita sedar dan tanpa secalit pun rasa nak riak dan sebagainya. Orang jer yang selalu salah tafsir. Betul tak.. 😊😊😊

-kita sama sahaja-

Terima kasih sbb sudi baca. 😊
Copy & Paste

8 comments:

  1. Allah.. setuju sangat dengang perkongsian ini.. Kadang yang menulis untuk dikongsikan bukan bertujuan riak pun.. Kita yang membacalah kena bersihkan hati..

    ReplyDelete
  2. Sesuai dengan status kehidupan mereka.

    ReplyDelete
  3. Setuju sangan Shirven ... Aku sekarang ni kalau org share apa saja, aku set dlm mind tu level kemampuan dia .. Husband aku pantang kalau kecam2 orang tak bertempat .. Tau2 sajalah perempuan ni ada masa emosi lain sikit, terus laju jak mau kecam2 orang ... baca artikel Shirven ni, mmg setuju sangat apa yg dikongsikan ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu le suka dgn status ni. Example dia sesuai, and saya sendiri kekdg bsikap mudah menilai. Pasti ni moga lebih berhati2 cos setiap situasi berbeza org yg menghadapinya

      Delete

tq, peace :)