Monday, October 14, 2019

Memasak Untuk Makan



assalamualaikum

ketika masih subscribe astro dulu
most of masa terluang 
aku akan tengok rancangan masakan
actually sangat merbahaya 
sebab lepas tengok, perut pasti akan lapar :)



pic credit to google













aku mula masak ketika umur 9-10 tahun
resepi paling teruk aku masak
masak daging campur ikan bilis!
hahahaaaa..
kecoh serumah gelak

disebabkan tinggal menumpang rumah pakcik kan
so aku kena berdikari
kena buat kerja
memasak salah satu tugas utama
slowly aku belajar dan belajar

then  bila masuk form 1
aku turut masuk kelas sains rumahtangga
memasak dan menjahit yalah subject utama
menjahit aku kurang sabar so kurang berminat
memasak lah sebab aku suka makan
so memang sukalah experience masak macam2

dulu subject memasak sangat menarik
memasak bukan sekadar memasak
kita harus masak makanan seimbang
masak makanan dari segi perniagaan 
harus tau untung dan ruginya


pic credit to google













then makin aku dewasa dan bekerja
aku makan kat tempat2 
yang tak berpeluang pergi masa kecil
pergi restoran2, hotel2
terus tertanam niat tuk terus mencuba
memasak sesuatu masakan cara sendiri

im not a great cook tho
jauh sekali dari pakar
tapi so far aku berbangga dengan diri sendiri
boleh masak apa saja yang nak dimakan
sebelum aku masuk dunia pekerjaan
aku dah expert lah bab masak2 simple ni

then makin dewasa belajar lak masakan bangsa lain
chinese food my inspire
aku suka cara masakan diorang
tho ada yang sangat2 complicated

masak melayu pun interesting
tapi aku not so good in rempah
tak suka sangat rasa rempah2 kasar
if halus ok


western style lak
aku harus terus belajar cara tu buat sos
sebab aku tengok mostly makanan diorang
kesedapannya terletak kat sos


pic credit to google















then bila dah sendiri and become in charge of the house
once in  a while aku kena gak host gathering, celebration
bila mana so far tiap kali raya open house
aku memang masak sendiri dibantu mak 

here i need to learn more masakan style melayu
masakan yang berasaskan daging dan ayam
daging biasa masak kurma, sebab paberet mak
this year aku cuba masak rendang
alhamdulilah ramai kata sedap
tapi bagi aku still need improvement

and since aku host raya open house juga
aku belajar buat biskut
tapi sampai sekarang sering fail
tapi nasib baik kek tak mengecewakan
seriously dulu aku ingat buat kek sangat susah
risau tak menjadi
tapi ok lah pula, senang je menjadi
aku bagi credit tuk bahan2 yang telah dimodenkan

bagi yang tak pandai masak tu
jangan putus asa
memasak ni perlu passion dan kerajinan
no doubt ada yang kata ikut bulat2 resepi tu
tapi masih tak sedap
kenapa?
dengan adanya bahan2 moden sekarang ni
boleh sedap 
cuma aku rasa bila kata tak sedap tu
sebab kurang naluri memasak
dimana bagi aku lah
bila memasak tu perlu fikir dan rasa
makanan tu harus dimasak
dengan rasa yang kita sendiri nak makan
dan kita suka bila orang yang makan tu pun suka
masa menikmati masakan kita
eh susah lak nak explain :)

aku if tak involved dengan kerja sekarang
rasanya memang involve dgn dunia makanan

k tu je
idea abis


zzzyy















7 comments:

  1. wahhh jarang tau tulis panjang2 gini, sama lah kite dulu aku minat masak ni dah lama dari sekolah menangah lah baru timbul minat tu, tapi teringat aku masa kelas KRT dulu kene masak mee goreng, mee goreng aku keras kejung hehhe... lepas dari tu aku terus belajar dan belajar untuk masak... sampai sekrang walaupun tak teror tapi kira boleh la masak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah tetiba idea mai nak cerita ttg pengalaman lak.
      hahaha mee kejung, sama lah dulu2 fail masak mee ni tapi tengok sorg kwn masak sebab dia mlm tolong ayah niaga, masa goreng mee tu dia tambah minyak sikit2, tu lah sebabnya tak kejung kot :)

      Delete
  2. Seronok bila pandai masak ni.. satu kelebihan..
    Akak dulu pun ambil ERT masa sekolah menengah, tapi masaknya taklah pandai sgt..lepas lah nak bagi makan suami & anak.. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis, masak ni kena selalu training juga, if jarang2 masak sesuatu menu tu, mmg susah nak sama rasa, if selalu, main campak je pun dah sedap :)

      Delete
  3. Pernah cuba masak, tak jadi, malas dh nk teroka haha masak simple2 je

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaaa.. bila aiman dah berjaya especially masak faberet food, rasa seronok tau :)

      Delete
  4. i loooove cooking n yes kalo kt tv tu hari2 ngadap cooking show pun xpa. kat IG pun scroll makanan hahaha.. cooking ni kena diasuh slowly asah bakat tu. tapi ada yang jenis gifted campak2 je pape jadi sedap..

    ReplyDelete

tq, peace :)