Tuesday, November 26, 2019

Baked potato cheese



assalamualaikum kekawan

kejadian sabtu lalu
malas kan nak jalan
sebab pagi pun hujan
pastu malam lak
menghadiri perkahwinan anak family friend

so bangun2 je terus stim kentang
nak buat bake potato cheese

ni takda tengok YT semua
ikut suka aku je

kebetulan ada daging cincang siap
just marinate dengan secukup rasa 
dan lada hitam
campur kicap cair sikit






tomato potong kiub kecil
daun bawang, daun sup
bawang putih
bawang bombay




tumis dengan minyak jagung
masuk semua sekali




kentang belah 2
korek tetengah tuk letak daging
my mistake
seharusnya jangan potong tengah2
potong bahagian atas dia
pastu korek tengah2
baru lebih tempat tuk simpan inti




letak unsalted butter 
dan cheese dalam dia




aku takda cheese lagi
ada cheese keping dak ava
tu lah aku bantai je
duk taruh atas tu





mistake lagi
sebab bake terlalu lama
atas daging tu kering
tapi bila dah campur dgn yang dalam
terus moist lagi
rasanya???
dah ada daging
ada cheese
tentu lah sedap

cuma next time if buat
jgn bake lama
dan kentang pun 
potong suku atas je





kentang yang aku korek tu?
lecek2 kan
pastu buat kuah
masuk butter dalam pan
campur chicken kiub
tuang susu full cream
nah jadi mashed potato yang sedap





yang itam tu ialah sisa daging dalam pan
aku gaul sekali dengan kuah
penambah rasa
mabeles!!



9 comments:

  1. ko kukus dulu tak kentang sebelum ko korek tengah tu? saja je ko ek buat aku terliur nengok... dah lama tingin tapi tak terbuat-buat lagi... sekarang malas betul nk buat makanan yang renyah-renyah ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku kukus dulu pas isi inti baru bake. aku ni pun malas juga yg banyak tapi demi nak mkn, terpaksa merajin kan diri. lagipun ssh nak dapat makanan ni di pasaran

      Delete
  2. Replies
    1. aah simple dan sedap. rekomen tuk try, ezy pizy

      Delete
  3. Replies
    1. menu ala2 western ni sis tapi kurang menjadi 😜

      Delete
  4. Ala.. pagi2 ternampak nie pula.. Bila lah kerajinan nak datang menyinggah..

    ReplyDelete

tq, peace :)