Thursday, November 14, 2019

Rumah Panjang ku



assalamualaikum

kampung aku terletak about sejam 15mins dari bandar Miri
dulu jalan raya batu besar
dan berlubang2
sebab jalan ladang kelapa sawit
sekarang dah upgrade, dah bertar
so perjalanan ke kampung jadi senang

rumah panjang aku ada 26 pintu bilik bersambung
cam rumah teres tu
then another 6 rumah sendiri2
sebab tak cukup ruang tanah tuk bersambung
so kiranya yang register adalah 32 family

tapi sekarang most of the time
rumah panjang agak senyap
sebab ramai yang bekerja di bandar
yang tinggal hanya warga2 tua 
tu pun yang masih cergas
yang kurang sihat
mostly kat bandar bersama anak2

mak and apak sendiri
dah 10 tahun tak tinggal kat kampung
rumah tinggal gitu je
sesekali lah kita balik jenguk


kesukaan aku if balik kampung
pohon okid liar kat anjung ni
walau tak terjadi
tapi masih rajin berbunga
dan aku sering kutip bunga
dan bawa balik rumah sini







dia tumbuh perasit kat gate ni je pun
adalah akar nya satu dua je 
yang cecah tanah
selebihnya menjalar kat tiang tu




okid ready tuk dibawa balik





yang ni main road depan rumah
yang putih tu church
yang atap merah tu
salah satu dari rumah yang tak dpt disambung
so dia buat rumah sendiri 
berdepan dengan main rumah panjang





rumah putih ada tong biru tu ialah dapur
so bila ada keramaian, kematian
tu lah tempat orang gotong royong memasak
yang hujung tu pula
another 2 rumah yang tak dapat disambung



nah ni kita panggil kaki 5
petang2 suka lepak sini
or jika hari hujan
aku suka tengok kat sini
tengok air mengalir dalam parit

rumah panjang ni dah berusia lebih 30 tahun
dah uzur
tapi alhamdulilah kemudahan asas
electric dan air paip dah ada
last 2 week adik beli internet booster 
so kira ok sikit
sebab boleh lah layan internet
walau takda lah laju mana
at least boleh lah layan dalam bilik
dulu kat kaki 5 ni je yang ada line tipon
tu pun kena cari tempat nya
if dah dapat, takleh gerak2 
kena stay 
kang hilang signalnya 🤣🤣





lepas kaki 5
ni dia dipanggil ruai
ni biasa tempat berkumpul
if masa cuti sekolah
ramai lah sikit
sebab ada bebudak 
bermain2 kat ruai

oh yea rumah panjang ni
ada sekolah kebangsaan nya sendiri
even pre school pun ada
tapi tu lah yang sekolah rendah tu
memang duk asrama 





ruai rumah panjang lama agak besar
rumah panjang moden mostly kecik
especially rumah panjang yang di sewa beli 
yea sekarang ni ada rumah panjang
yang perlu di beli cam beli rumah
dah abis bayar baru dapat geran

tapi rumah panjang lama cam kita ni
semua sendiri buat
lagi berduit seseorang tu
lagi cantik dibuatnya
tapi kat rumah panjang aku ni
tho ramai juga yang bekerja 
takda lah yang fancy
sebab mostly ada rumah sendiri kat bandar
so rumah panjang ni tempat berkumpul 
masa keramaian, kematian
or ada program2 saja




yang ni ruang tamu dalam bilik
selepas ruang ni ada bilik tidur 2 buah
tapi bila balik kampung
kita memang akan berdamparan 
tidur kat sini
hampar tilam berbaris tidur reramai
moment yang paling menyeronokkan

since ada internet booster
ruang ni jadi lebih bermakna
boleh buat live kat FB 
masa reramai berkumpul sini
or boleh layan games
if jauh malam sikit
aku boleh layan drama korea 🤩🤩

tu dak ava 
nak keluar bermain lah tu
kat sini dia bebas main kat ruai
sampai tak termakan kan diri
selalu muncung panjang 
if aku panggil suruh balik bilik




aku takda lak snap ruang dapur
yang ada ni saja
ni aku snap dari ruang terakhir bilik ni
kat hujung anjung nun
tempat okid


tujuan aku snap ni
senang nak tunjuk kepanjangan bilik 
at least korang dpt imagine 
rumah panjang bukan setakat panjang 
cam yang kat ruai tadi
mostly bilik pun panjang melintang
eh camna nak describe ek
harap korang faham lah camna ek 
😃



zzzyy




6 comments:

  1. terima kasih sangat cerita pasal rumah panjang ni, dah lama aku nak tau pasal rumah panjang...
    memang luas dan panjang betul rupanya... mula2 dulu aku ingat ruai tu ruang tamu tapi bila dah tengok sini ruai tu kira macam beranda lah sebab semua boleh campur sama2... sebab ruang tamu ada dalam bilik setiap rumah, mula2 aku ingat pintu depan tu lah pintu rumah, ruai tu ruang tamu dan ada bilik2 tu bilik tidur je... rupanya aku silap .

    Nanti cerita lagi lah pasal rumah panjang ni... teruja betul aku tengok sekali dengan jakun heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaaa... nanti if balik kampung or ada perayaan aku buat entry lagi.yg ruai tu tuk org duduk, open space, pastu ada personal bilik sendiri. if kau ada mai sini, aku bawa pergi melawat rumah pjg 😃😃

      Delete
  2. Belum pernah masuk rumah panjang lagi.
    Tk infonya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni jenis rumah panjang agak lama over 30 tahun, if yang moden dah macam rumah teres je bentuknya. dah lah skrg mostly rumah panjang dari bata, sebab kayu lebih mahal dari bata

      Delete
  3. Luas dan besar rumah panjang ni ya. Bagus sekarang dah ada banyak kemudahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaa semua serba panjang kan. rumah pjg cam teres pastu bilik pun nun pjg ke belakang 😁

      Delete

tq, peace :)