Monday, January 20, 2020

Baking Part 1


assalamualaikum

fuh what a weekend!
sabtu dan ahad
aku buat kek seharian
sabtu mula 10am abis 10pm
ahad lak start 9am 
siap melapis pm
sekarang ni
while typing this entry
sebuah lagi kek masih dikukus

lately ni aku mula berjinak2
dan mula berani
menerima tempahan kek
tuk christmas
aku siapkan dua biji
kek belacan dan
kek buah kukus
tempahan sehari sebelum xmas eve
nasib bukan yang belapis
if berlapis tak sanggup aku

so for CNY
aku terima tempahan 6 buah kek
satu kek lumut
senang satu warna je
yang 4 tu kek lapis
2 kek holiday inn
1 kek buah lapis
1 kek masam manis

ni pun tempahan last minit juga
dari colleagues
if takda weekend lagi
sebelum CNY
memang aku tak sanggup

so jumaat baru shopping
bahan2 tuk buat 6 biji kek
aku guna buttercup
1 tong 1 kg tu boleh buat 2 kek
sebab kek biasa guna 450grm 
telur beli 3 set
2 mmg tuk buat kek
1 spare, in case ada yang termakan telur kek aku
sebab telur kat rumah mmg dah abis

masih ingat satu tahun tu
aku taktau telur abis kat rumah
so beli tuk yang buat kek je lah
kek biasa 1 akan guna 10 biji telur
sekali telur kena belasah adik dan apak
tuk diorang campur makan megi
tak jadi aku buat kek malam tu
sebab nak beli pun
kedai dah tutup





biasa tuk kek lapis sarawak ni
kita selalu guna

seri kaya
susu pekat
horlick
nestum
tepung roti marie





sebab benda 2 ni lah kek banyak sedap




dan biskut marie ni 
diblend jadi tepung
sebagai ganti tepung gandum
banyak kek tak guna gandum
guna tepung biskut ni

tu lah if nak perayaan
kena beli marie ni awal2
mmg susah nak cari stok




tuk buat kek lapis
aku suka guna tepung hongkongguna 
boleh refer sini tuk definisi jenis tepung
dulu aku suka self rising
sekarang bertukar guna hongkong
takda sebab khusus
cuma aku suka 
tepung tu putih 



kek lumut kan guna pandan paste
jenama koepoe2 ni faberet aku
warnanya pekat hijau
dan bau pandan nya sedap




nestum di tuk kek lumut
akan diblend halus
tapi if tuk buat sendiri
aku suka kasar begitu saja
cuma bila dah masak
kek tu structurnya kasar sikit
sedap tetap sama




biskut marie besar dan kecik
nak cari yang kecil tu 
tapi takda lagi
tu yang beli jenama lee tu
sedap tetap sama




di blender menjadi tepung



 


3 jenis tepung dah di blender
dan ditapis



cup 255ml
spectula faberet 
rasanya dulu ada beli yang besar
tapi cam tak best guna
besar sangat
kecik ni juga feberet
tah mana yang besar tu




aku guna periuk kukus trio
adik yang belikan 
sangat convienient
tak perlu risau gas abis
cuma kena kerap juga isi airnya




tuk 10 biji telur
aku guna mug ni
senang nak tuang satu per satu



dak ava ni kekunun nak tolong
bangun je tidur terus ke dapur
nak tolong katanya
tapi kena warning dulu
kena berus gigi
cuci muka
tangan semua harus bersih

rajinnya sekejap je pun
bila dah penat berdiri
dan terasa panas
terus pepandai arahkan mak
tuk ganti dia
🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️



sambung next entry


zzzyy





14 comments:

  1. waaa murah rezeki..alhamdulillah..

    kamek suka juak kek lumut, tapi mok molah nya ya bole abis gas kat rumah..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulilah, 1st time yakin molah tuk dijual tok
      tapi sik sanggup molah banyak
      kamek guna steamer trio ok, guna letrik just leju juak ngisi aik, cepat ndar abis

      Delete
  2. wahhh rajinnya membaking..
    saluteeee! hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila angin rajin ni mai kena teruskan, bila dia dah berhenti lama nak tunggu enjin idup balik 🤣🤣

      Delete
  3. Bnyk ny kek yg zzyy pandai buat.. moga murah rezeki zzyy.. ;).

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulilah sis. slow2 menyakinkan diri untuk buat tuk dijual. lama juga practice ni 😁😁😁

      Delete
  4. rajinnya membaking...
    murah rezeki..alhamdulillah.
    kami setakat buat utk makan sendiri boleh la. sebab asyik kek tak gebu la, kek tak naik la, tawar la.. hehehe.. namun daku gigih mengukus jugak sbb dah beli periuk kukusan..hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulilah sis
      kena keep on banking sis, saya pun dulu mmg fail teruk part buat kek ni. pastu masa raya, beli kek mahal2, terasa sayang duit. slowly belajar dan minat pun timbul. dah berjaya buat satu makin excited. gitu lah mula2 nya dulu

      Delete
  5. pakkal lha kita ni terpisah jauh dek lautan, kalau tak aku tingin gak nak rasa kek yang ko buat tuh... ingat ada gambar kek tadi...
    semua kek ko pakai kukus je yek, bukan bakar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaaaa.. yalah kan sayang juga kita jauh
      aku if dah gian baking saja2 buat
      bukan nak makan sangat tapi kepuasan tu yg penting
      nanti aku course, aku buatkan khas tuk kau ek

      Delete
  6. wah....
    meriahnya entri ni dgn kisah baking.
    aida sgt suka baking. cuma kekurangan ruang dan waktu.
    so, oder jer la :) hi hi hi hi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaaa.. antara my passion tu sis
      bermula sebab dulu order bukan main mahal sis
      slowly try buat dan terus seronok
      ada kala cam gian nak baking tu tetiba timbul. ada2 je yang dibuat tuk training juga😁😁

      Delete
  7. Rajinnya awak..
    Comel je dak ava menolong ye..
    Rumit juga ye nak buat kek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab ada org order tuk cny sis, tu yg rajin tapi kdg2 mmg mood baking tu mai, mmg seronok lah buat
      buat lapisan tu yang ambil masa

      Delete

tq, peace :)