Monday, January 13, 2020

Ikan-Ikan


nah selesai dah entry tentang ikan2
semoga memberi maafaat bagi kita semua
at least ada juga yang baru mengenal
sesejenis ikan tu
termasuk aku sendiri














banyak juga ikan yang aku taktau ikan apa
so bila buat entry tentang ikan
banyak juga maafaat nya














banyak juga ikan baru yang aku kenali
dan dari komen kawan2 
bagi aku idea
camna nak masak ikan2 tu
some aku even tak terfikir pun
yang ikan tu boleh dimasak camni camtu
terima kasih korang yang 
sering komen dan bagi idea















actually aku ni bukan pemakan ikan sangat
aku lebih suka makan ayam dan daging
ikan ni aku agak anti sikit dengan bau nya
ada a few ikan yang aku memang tak tahan bau hangirnya






Ikan Masik






aku lebih suka ikan sungai
sebab bau hangirnya kurang
cara masakan faberet aku
deep fry
stim taucu
asam pedas
kari
selain dari tu aku kurang pakar




Ikan Kelapa



Ikan Sultan



Ikan Pari Bunga



Ikan Pari Emas






14 comments:

  1. ikan sardin tu kalau tempat aku kt johor mak aku panggil ikan kembung kacang, kalau ikan sardin sejenis ikan lagi yang banyak tulangnya...

    tapi kalau area kl ikan tu mmg panggil ikan sardin, kalau nk buat laksa kuah putih, laksa penangn memang pakai ikan sardin tu la

    ReplyDelete
  2. tak pernah beli ikan salmon seumur hidup. selalunya sudah dipotong2

    Lifestyle Blog | The Grey Lines Between

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat sini mahal sesangat arr ikan salmon ni. jarang2 beli

      Delete
  3. walau da tunjuk gambar kat sini, bila pergi kedei, tetap sik ingat ya ikan apa mun sikda label..hahahah

    bukan ikan sungei lebih hanyir dari ikan laut ka? kamek makan jak deduak jenis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha sama ah sunah, kamek juak tetap sik brapa mau kenal dak ikan tok. kat lidah kamek ikan sungei lah lagi ok, bkn apa yea, kamek sik suka gilak makan ikan

      Delete
  4. Bnyk jugak jenis ikan ummi baru tau heheh

    ReplyDelete
  5. Elok gaknbuat sesi pengenaln ikan ni.. mmaoun kekadng X pass hihuu

    ReplyDelete
  6. ada ikan yg cikla takpernah tau pun. hihi. btw, thanks sharing

    ReplyDelete
  7. ehehe kalo ikan tu kat kedai belom potong macam blh agak lagi jenisnya. kalo da siap tinggal ikan ketol parah nak cam..

    hehe..

    ReplyDelete
  8. Fuyoo.. ada ikan Sultan.. ohsem.. tq juga sebab buat entry ikan ini.. banyak dapat tahu ikan yang first time tengok..

    ReplyDelete
  9. tq for sharing.
    aida kalau gi pasar, suka tgk tag nama2 ikan.
    belajar kat situ.
    tapi tak la kenal semua.

    ReplyDelete

tq, peace :)