Tuesday, January 28, 2020

Kek minggu ini



assalamualaikum
masih cuti replacement CNY 
rasa cam sunday lak

semalam aku masih gian baking
tapi aku ni if baking kek guna oven
agak fail
tapi ni guna oven juga
sebab malas nak angkut pengukus

bahan-bahannya
dari last monday nak buat
tak buat2
hati nak tapi tulang is so da reput 
🤣🤣🤣🤣




ni resepi nya
credit tok FB group Mama Kent
lupa dah sapa share
if korang nak macam2 resepi kek
kat page Mama Kent banyak 








warna nak sama
aku tak suka kek bakar ni
sebab dia agak kering
tapi mostly resepi kek
bakar or kukus pun boleh





color peng bak kata mak 🤣🤣
adunan ni campur dengan
strawberry ice cream powder





warna purple



warna biasa tuk lapisan mixed fruit
aku takda guna prune
beli yang mixed fruit je



mixed fruit ni dicampur tepung sikit
supaya buahnya tak tenggelam 
kan ada yang buat fruit cake
bahagian bawah dia je ada fruit
secret is fruit tu kena campur dgn tepung sikit
so nanti dia tak tenggelam




lapisan pertama is color purple
aku buat dalam 4 lapis
pastu baru color pink ni
tu pun dalam 4 lapis juga


akhir sekali lapisan putih
tabur mixed fruit kat atas nya





rupa setelah diangkat dar loyang
tepi tu mmg akan camtu
kena potong bagi cantik




bahagian atas lak




nah lepas operate tengah2
oklah colornya terang
if kukus kurang sikit color nya
sebab lembab
dia intend to pudar





agak tak berpuas hati dengan hasilnya
sebab dalam hati penuh dengan denial
tak suka sebab bakar
tapi denial tu kalah dek kerana malas
malas angkut pengukus  😜😜

oh yeah my style
if nak potong kek agar tak comot
aku panaskan pisau dulu atas api
tapi ni tuk makan sendiri
malas nak panas2
lagipun fruit kek mmg susah nak kemas
sebab tak rata dek fruit tu semua




terlepas gian nak membaking
some more to come
ada cream cheese dah buat
mungkin nak buat frozen cheese kek
tunggu mode rajin datang lagi


zzzyy







5 comments:

  1. kacak kaler kek ya! nyum nyummm mesti nyaman rasa stroberi

    ReplyDelete
    Replies
    1. auk mun msk oven, mun dikukus alu pudar memudar color tapi kukus nyaman gik

      Delete
  2. ohhh my saya tahu kesabaran yang tinggi nak buat kek lapis..
    helok kejadian dia tuuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah sekurang satu kek dlm 2 jam melapisnya, lama tapi cam terapi tuk saya 😀

      Delete

tq, peace :)