Wednesday, February 12, 2020

Masa Bersama Anak


assalamualaikum kekawan


bagi working mom
working dad
brapa jam masa korang kat pejabat?
kat luar rumah?
jauh dari anak-anak

aku sendiri
akan keluar dari rumah 5.45am
hantar dak ava ke sekolah
by 6.15am dah terpacak depan office

biasa aku akan relax dalam kereta dulu
layan radio
layan tipon
by 6.45am baru masuk office register nama

pastu keluar breakfast
by 7.50 masuk office tho office stat 8.30
 by 11.30 or 12 out for lunch
1pm sambung keja lagi
5.30pm baru abis keja
takda OT2 tau
when clock strike 5.30pm terus keluar office

reached home bout 6pm
ava dah sampai (uken dia ambik)
the rule is 
tiap kali aku datang rumah
mesti dia kena dah mandi
if tak sure aku membebel

dak ava lak isnin, selasa, khamis
ada kelas KAFA 2-5pm
rabu ada koko
jumaat je dia balik awal 11.30am
dia tidur kul 8.30-9.30pm
aku dlm 10-12pm

begitu lah routine tiap hari
tiap minggu
kecuali masa cuti sekolah

so dari time table diatas
berapa banyak masa aku ada bersama ava?
purata hanya 2 jam kan
tak termasuk hujung minggu lah
sebab hujung minggu sebolehnya
aku nak spend time dengan dia
dengan family sebyk masa yg boleh

belum lagi tolak

masa gaduh2 sayang
masa dia taknak kawan
masa dia sibuk main pc games
masa dia kawan datuk or nenek
masa aku too tired tuk layan dia
masa aku nak layan tido je sebab sgt letih


24 jam if pandai diuruskan
ataupun kebetulan
 perkara yang dibuat bersesuaian
is more than enough
tapi if dihadapi orang biasa
terutama yang bekerja 
7 to 4
8 to 5
sesungguhnya masa tak pernah cukup
masa jadi sangat mencemburui kita

masa bersama anak sangat penting
tapi kita harus bekerja
tak boleh tidak
otherwise 
camna nak uruskan kewangan keluarga
cost persekolahan anak yang makin mahal
makan minum juga makin mahal
serba serbi mahal 

eh sampai kat sini
aku dah blur
apa nak tulis lagi 😁
tadi berkobar-kobar
banyak perkara dalam kepala otak
yang nak disampaikan
tapi sekarang semua dah tak tersusun
nii semua salah kek!




lepas hiris demi hiris masuk mulut
kepala terus bebal
idea terus kering
cam kopi dalam mug turut kering

asalnya aku nak luahkan
rasa ralat 
sebab sering rasa kekurang masa
tuk spend dengan dak ava

dah tu bila balik rumah
dia need attention
tanya aku itu ini
cerita itu ini
aku lak dah layu longlai keletihan
layan dia mau tak mau je

sering cakap kat dia
mami need a time to rest sayang
which dia memang faham
tapi taktau camna perasaan dia lah kan
yang pasti bila tengok muka dia
masa dia dah tidur
rasa bersalah sesangat
mula lah cium peluk dia
pastu menyesal
masa dia masih jaga tadi 
kenapa tak buat camni??

tiap kali berlaku
akan berazam taknak buat lagi
but then its happen again
camne ni??

kadang2 terasa tak fokus bout life
just yang aku tetap kuat terapkan dalam diri
jgn neglected amanah yang allah telah berikan
anak
didoakan semoga selepas ini nanti
selepas tepukan sendiri,
atas bahu sendiri ini
akan menjadikan hidup lebih bermakna
jangan terlalu mengejar kebendaan
kuatkan diri
kuatkan peribadi
insyaallah

nah.. tercurah sikit rasa 
eh bukan bermakna aku tengah give up 
bukan bermakna aku dalam masalah perasaan juga
saja je terfikir
aku ok je ni
malah lebih dari ok weh
sebab hari ni aku cuti malas
kenapa aku kata malas
sebab dak ava malas ke sekolah
aku pun malas ke office
so mak dan anak sesama malas
🤣🤣🤣🤣


tadi pagi aku hantar dak ava ke sekolah
semua ok masa turun dari rumah
biasa lah dia duk belakang
extra senyap je arini

ada suatu tempat dlm perjalanan tu
dia akan start buka breakfast dia
hari ni takda bunyi lak kat belakang
aku watde je
bila dah depan sekolah, parking

tanya dia dah breakfast ke
senyap
panggil nama dia
senyap
tengok belakang dia baring
cuak juga
panggil2 nama dia
masih tak bergerak
sentuh dia baru dia bangun
bunyi sedut2 hingus
muka berkedut kata kurang sihat
tunggu sekejap 
mungkin dia saja2 sebab malas
then keep on sneezing
sudah, 

pasni nak jemput timi lak
mak dia kerja malam
tak sempat hantar dia ke sekolah
semalam dan arini turn aku hantar

akhirnya pas hantar timi
aku call boss cakap ambik leave sehari
boss no problem
aku dan dak ava ke klinik
asalnya nak ambik ubat je
then semalam kan tidur 10.15pm gitu
mmg takda makan lah pastu
aku terus nak buat blood test




dah nak masuk tahun ke 2 tak cek 
alhamdulilah previous cek result ok 
yang kali ni agak mendebarkan
sebab tadi cek darah agak ketinggian
tahun lepas dah back to normal
ni kembali tinggi pula
terus dinasihatkan tuk diet
dan eat clean
baiklah doc
saya cuba 🤗🤗🤗




zzzyy



















13 comments:

  1. Allahu. semoga dipermudahkan urusan kita ibu bekerja dengan anak2 kita dan dilimpahkan kesihatan buat semua anak2 kita dalam menuntut ilmu T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah sis. pengorbanan yang para ibu harus lakukan

      Delete
  2. jarang ko tulis panjang-panjang gini kan... tapi itulah dilema macma kita yang bekerja dan suri rumah ni kan...
    cumanya masa aku dengan aiyan lama la juga di bandingkan ko... sebab aku sampai rumah kul5 atau 5 lebih, masa tu selain layan si aiyan dok tengok tv borak, dia akan tidur kul 10 malam...

    esok pagi nya kul 6.15 gerak ke opis, lepas tu 6.40 singgah teman dia bfast kt kedai borak-borak sampai papa nya amik dia kul 7 lebih antar sekolah... tgri aku amik dia, teman dia beli jajan n hantar ke transit...

    sebab tu sabtu ahad dan hari cuti memang masa kita betul-betul rehat dan luang kan masa dengan anak kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah pasal Dana. kdg2 terfikir panjang ttg dilema ibu bekerja ni tapi begitu lah dah fitrah kehidupan kan. apa2 semoga semua urusan dipermudahkan

      Delete
  3. rutin harian mak2 bekerja gtu la ..sbb kuar awl pg..blk dh lewat ptg...oklg..kalo yg kena stayback blk smp mlm lg la kurang masa ngan ank kan...kita masuk kj 8pg-5pm...slalunya smp umh dlm 6pm camtu..mmg sharp 5 dh blk..melainkan ada kj bos suruh stayback tp jrg2 la..dlu2 slalu kena outstation tp skarang dh lama tk kena..legaaa..weekend la luangkan masa ngan ank tp kdg2 ank pn tknk keluar sgt kalau ajk jln2..dh meningkat remaja gtu la

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan sis. weekend adalah masa yg amat berharga tuk mak2 bekerja

      Delete
  4. memang ni pengorbanan mommies yang bekerja. insyallah anak2 faham dan kalo ada masa terluang mmg kalo boleh nak sangat dihabiskan dgn anak2 kan..

    semoga semua baik2 saja =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah pasal sis. dah terbiasa juga camni, cuma kdg2 tu terindu tgk org dpt spend full time dgn anak2

      Delete
  5. Alahai....SA plak seminggu sekali je jumpa anak..weekend je la dapat jumpa..selebihnya SA keja kat KL..anak kat kg sekolah kat sana...as a single mom mmg banyak benda perlu dikorbankan

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan sis. semoga pergorbanan tuk berbaloi bila tgk anak2 dekat dgn kita dan berjaya. insyaallah

      Delete
  6. Faham perasaan tu.. memang kita sebagao parents selalu usaha untuk spend time dengan anak2 tapi ada masanya kepenatan menguruskan hal rumah, kerja lagi buat kita tak sempat bermesra dengan anak2.. 😭😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan. slalu terabaikan dak ava tapi bila fikir balik, tuk je masa dia nak bermanja terus menyesal tak sudah

      Delete
  7. kita sama :(
    sebab tu la weekend aida akan spend 24 jam dgn diorang.
    takkan buat keje extra time.
    takkan buat keje part time.
    tidak tidak tidak! asben & anak2 keutamaan.
    kat rumah dari jam 6 ptg. gitu gini kul 10 mlm diorang semua dah tido.
    kurang 4 jam je isnin - jumaat.

    ReplyDelete

tq, peace :)