Tuesday, February 25, 2020

Timun oh Timun



assalamualaikum korang

hari ni nak cerita tentang timun
kebetulan sekarang kan musim bubuk
so memang tak sah lah if tak buat cencaluk
bila dah ada cencaluk
haruslah diulam dengan timun
or ulaman2 lain
lain entry aku cerita tentang cencaluk lak

hari tu pergi lah emart
dengan dak ava
so since berdua ni
dia memang banyak lak tanya
mami tu apa
mami ni apa

seriously dak ava
tak banyak sayur yang dia kenal
so kita buat lah sesi berkenalan
dengan sayur2an kat dia

kebetulan nak beli timun
so dia excited lah nak masuk dalam plastik
ehh.. cannot simply put oh
have to choose
ala mami all the same bah
why should choose
just put in the plastic lah
no no no
blur muka dak tu


ok aku terangkan kat dia lah
camna yang aku suka

aku suka timun jenis yang kulitnya
masih kehijau-hijauan
yang lebih kecik
antara yang berdua kat bawah ni
aku prefer yang belah kanan
walaupun dia kelihatan a bit defect





yang kat bawah ni lak
aku suka yang dua lebih kecil tu
kelihatan lebih hijau kan




sebenar bukan color tu yang aku obsess kan sangat
tapi bila timun masih hijau
biji di tengah2nya tak banyak
aku tak suka bahagian tengah timun

bila kulit timun lebih kepada hijau keputihan
biji dia banyak
bila dah banyak biji tengah tu
dia banyak air
aku tak suka
tahap crunchy dia tak sebest yang masih hijau tu

sebab tu lah aku agak cerewet pilih timun
tapi terpulang lah dengan selera memasing kan
some suka yang banyak biji
some suka yang cam aku
tepuk dada tanya selera


zzzyy





14 comments:

  1. ooo colour pon mainkan peranan.. baru tau.. hihi..
    sy pon suke timun! kalo baby timun lg ranggup.. sedapnye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah warna main peranan 😁 yg baby timun tu susah nak dpt

      Delete
  2. aku suke pilih timun jenis yang comel-comel besar ibu jari je... itu cruchy gila wei... tak pun aku pilih timun jepun... kalau timun gini suruh lak laki aku pilih mmg dapat yang tua lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. sini susah nak dpt timun kecik atau zucchini tu, ni je yg ada tapi tu lah if tua, tak best dimakan, biji tetengah dia tu byk n berair

      Delete
  3. yeahh...sama...tak mau timun yang bijinya besar besar,...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan sis, besar2 berair. if saya mkn mmg yg tua tu selalu buang je yg tgh2 tu

      Delete
  4. Replies
    1. mun tuk berulam carik nok hijaoo2 kulitnya ejulz, sik byk bijik dlm nya

      Delete
  5. kak pun suka timun yg masih muda, takda banyak biji. sebab anak2 nanti komplen terus depa tak makan. kak sorang ja yg makan. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan, yg hijau muda ni, mkn dgn biji pun ok sebab tak berair sgt.

      Delete
  6. ooo ya tips nya owhh..mun kamek, carik yang lurus..hahahhahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. auk, nok hijau nyaman di makan ulam. yg lurus pun if tua kulit dah agak keputihan sik best bagi kamek. byk bijik

      Delete
  7. Saya pun suka yang masih hijau muda.. lebih rangup dan tak banyak air.. Kalau yang dah banyak biji tu lebih sedap dibuat air timun.. panas-panas nie melegakan tekak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan sha, cruncy yg hijau muda tu. ohh boleh buat air eh. tak pernah try lagi, selalu buang je 😄

      Delete

tq, peace :)