Sunday, April 12, 2020

Keropok lekor megi


assalamualaikum semua

friday di umumkan sambungan PKP kan
so sama2 lah kita bekerjasama
another 2 weeks tuk stay at home
untuk
memutuskan rantai C19
#stay at home
tho stay at home
nothing much consent me

hokay
disebabkan sekali sekala je work from home
bila ada kesempatan cuti am
aku super seronok
hahahaa
diumpamakan seperti budak2 
dapat main phone 
selepas kena denda

friday, cuti good friday
memang seronok lah
dapat cuti am free
duk rumah guling2
tengok movie
tengok kdrama
tengok youtube
sampai taktau nak tengok apa

sabtu baru productive sikit
belek2 FB
memacam juga menu orang buat
then...................

tertarik dengan kropok lekor megi

guna bahan ni je:

mee sedap sebungkus
tepung kentang
tepung gandum
telur sebiji
sosej 2 batang

yang mee tu sukati korang nak guna mee apa
asal mee segera
ikut kan resepi guna tepung ubi kayu
tapi aku takda
lagipun bila dah buka baru perasaan
yang tu bukan tepung ubi
tapi tepung kentang
so dah terlanjur, aku on je lah
dan yang sosej tu
sebab nak banyakkan rasa
aku tambah lah sosej
tak tambah pun tak pa





mee rebus dulu
buang air
pastu basuh dgn air sejuk
aku if masak megi biasa pun camni
buat air
basuh then
masak dlm air panas balik
tuk buang lilin yang menyaluti mee tu

mee yang dah dibasuh, masuk dlm blender
bersama telur, sosej dan perencah mee tu
blend sampai hancur



hancur camni


resepi asal if guna tepung ubi
dan takda sosej

tepung gandum 2 sudu
tepung ubi 6 sudu

tapi ni sebab aku ada campur sosej
dan tak sah if aku tak derhaka ngan resepi
aku countless dah berapa sudu tepung ubi/ gandum aku bagi






sampai lah senang dibentuk camni
pastu hiris2 lak ek
dah goreng..



taraaa..... dah goreng
crispy juga
tapi takda lah rasa kopok lekor ek
sebab kan takda ikan
tapi boleh lah buat kudap2an




sebab guna sebungkus megi
takda banyak isinya
so aku buat tuk ke 2nd time

kali ni guna megi ayam lak

makin advance
aku campur sosej dan sayur




sebab mee 2 bungkus 
aku bagi telur pun 2 biji
blender hingga hancur




dah tu gaul dengan tepung
oh yea tuk tepung tu
sukatan aku bagi camni

2 cup tepung gandum
6 cup tepung ubi

part ni yang aku tak buat first try tadi
seharusnya direbus dulu
tapi aku terus goreng
anyway, rasa not bad lah
makan panas2 dengan cili sos



zzzyy

6 comments:

  1. wah kreatif betul, tak pernah jumpa lagi orang buat keropok lekor dgn mee segera. nice sharing :)

    ReplyDelete
  2. Wow no betul2 rare la.. resepi.fusion

    ReplyDelete
  3. dah kedak vegetable rolls, bila dicampur sayur-sayuran ya...

    ReplyDelete
  4. Wah.. rajinnya awak.. Meh pinjam sikit kerajinan.. sedap tu..

    ReplyDelete

tq, peace :)