Friday, June 5, 2020

Kisah 25 Nabi_Nabi Saleh



[5/25] - Nabi Saleh ‘Alaihissalam

Did you know?

1) Nabi Saleh berasal daripada Kaum Thamud yang hidup di Al-Hijr, Jordan. Gambar-gambar istana yang diukir daripada gunung batu yang suatu ketika dahulu pernah didiami kaum Thamud boleh dilihat melalui carian Google dengan kata kunci “Petra Jordan”.

2) Di dalam Al-Quran (15:82), surah Al-Hijr ayat 82, Allah berfirman tentang kaum Thamud, “Dan mereka memahat rumah-rumah dari gunung-gunung batu (yang didiami) dengan aman.” Hingga sekarang, gunung-gunung ini dengan ukirannya sekali masih kekal di atas bumi Jordan. Peninggalan ini adalah sebagai peringatan daripada Allah kepada kita semua tentang apa yang telah berlaku kepada kaum yang telah mengakibatkan kemurkaan Allah.

3) Kaum Thamud mempunyai kehebatan teknologi yang lebih maju daripada kaum Ad. Lihat sahaja kemampuan mereka mengukir gunung batu dan menjadikan gunung sebagai rumah. Mereka juga mempunyai kekuatan fizikal, saiz badan yang besar dan kekayaan seperti kaum Ad.

4) Nabi Saleh yang juga daripada kalangan kaum Thamud datang daripada sebuah keluarga yg kaya-raya dan dihormati oleh masyarakat Thamud. Mereka telah mempersiapkan nabi Saleh untuk menjadi pemimpin mereka.

5) Setelah apa yang berlaku ke atas kaum Ad, syaitan sekali lagi memanipulasi hati manusia dan berjaya menyesatkan kaum Thamud. Kaum Thamud bukan sahaja menyembah berhala, mereka juga menyembah manusia di kalangan mereka sendiri. Siapa paling kaya atau berkuasa disembah sebagai dewa.

6) Allah telah memilih Nabi Saleh sebagai nabi dan baginda pun mula berdakwah mengajak kaumnya supaya bertaqwa kepada Allah. Kaum Thamud terkejut dan berkata, “Kami telah berharap kepadamu untuk menjadi pemimpin kami dan kini kamu meminta kami berpaling dari ajaran nenek moyang kami?” Mereka mula menghina dan mencaci Nabi Saleh. Apabila nabi Saleh mula mempunyai pengikut, mereka menuduh nabi Saleh adalah ahli sihir.

7) Nabi Saleh mengajak kaum Thamud bertaubat jika tidak, mereka akan mendapat malapetaka seperti kaum Ad. Kaum Thamud berkata, “Malapetaka apakah yang kau katakan? Rumah kami gunung batu! Jika adanya angin taufan, rumah kami tidak akan terbang! Jika hujan ribut, rumah kami boleh melindungi! Jika berlakunua gempa bumi, rumah kami takkan runtuh!” Begitu bongkak mereka terhadal Nabi Saleh.

8 ) Kaum Thamud mencabar nabi Saleh untuk membuktikan kebenaran.

9) Mereka menyuruh nabi Saleh mengeluarkan seekor unta betina daripada sebuah batu besar. Bukan itu sahaja, unta itu mestilah bunting 10 bulan, berbulu lebat warna merah, boleh minum semua air di lembah, boleh menghasilkan susu untuk seluruh kota dan pelbagai lagi. Mereka menyebut perkara-perkara yang mustahil kerana mereka tidak mengambil serius, hanya sekadar melawak.

10) Nabi Saleh berkata, “Jika aku bawakan unta ini kalian akan percaya kepada tuhanku?” Mereka menjawab, “Ya.”

11) Tiba hari yang dijanjikan, seluruh kaum Thamud berkumpul di hadapan batu besar tadi. Nabi Saleh berdoa kepada Allah untuk turunkan petunjuk kemudian batu itu pun terbelah dua maka keluarlah seekor unta betina yang sgt besar berwarna merah dan sedang bunting.

12) Kaum Thamud terus terbahagi kepada 2 kumpulan. Sebahagian mengaku percaya kepada Allah dan sebahagian lagi menuduh nabi Saleh menggunakan ilmu sihir.

13) Nabi Saleh berkata kepada mereka, “Unta ini akan hidup di kalanganmu dan jangan kamu bunuh unta ini.” Jika dibunuh, Allah akan menghukum kaum Thamud.

14) Semakin hari semakin ramai yang menjadi pengikut nabi Saleh setelah melihat unta tersebut. Apabila unta itu melahirkan anaknya, orang yang beriman semakin beriman dan orang yang musyrik semakin membenci.

15) Suatu hari, golongan yang tidak percaya kepada nabi Saleh telah membunuh unta besar tersebut beserta anaknya. Mereka mencabar lagi, “Mana hukuman tuhanmu? Tunjukkan!”

16) Allah berkata kepada nabi Saleh, masa mereka akan tiba dalam 3 hari. Ketika itu, Allah sangat murka.

17) Hari pertama, muka kaum Thamud bertukar kuning. Hari kedua, muka mereka bertukar merah. Hari ketiga, muka mereka menjadi hitam. Ketika itu mereka semua menangis dan menjerit kerana mereka tahu sesuatu yang buruk akan berlaku.

18) Kemudian Allah datangkan gelombang bunyi yang teramat kuat. Dengan serta merta mereka semua mati. Inilah kaum seterusnya yang Allah pupuskan daripada muka bumi.

19) Nabi Saleh berpindah ke Palestin di Kota Ramla dan tinggal di situ sehingga hari kewafatannya.

#RamadahanTales oleh;
Saudari Sharifah Syazreen Al-idrus

https://www.facebook.com/sharifahsyazreen.alidrus

4 comments:

  1. Yeah..finally, ternanti2 posting kisah nabi, tq share

    ReplyDelete
    Replies
    1. tiap jumaat akan ada posting kisah nabi ni😍

      Delete
  2. Tetima kasih untuk posting nie..
    Lama tak menyinggah di sini..

    ReplyDelete
  3. kisah yang boleh dijadikan teladan. Perkongsian yang bermanfaat.

    ReplyDelete

tq, peace :)