Sunday, October 4, 2020

Buat Kimchi Lagi


assalamualaikum
salam ahad semua

kat miri
since pagi hujan je
on and off
ada lah panas dalam sejam
sempat juga mengeringkan pakaian
pastu langit gelap saja

aku pas mandi lewat
terus guna baju panjang 
seluar panjang
berkurung dalam bilik
on aircond
fuh!! sejuk2 dalam cuaca sejuk
memang heaven lah

pagi tadi buat kimchi
nak beri kat SIL 
dia dgn mak nya
peminat setia kimchi
tuk buat tak reti
so aku tolong buatkan
seronok tengok orang suka air tangan kita

lagipun lama juga tak buat
risau skill hilang
takda lah sehebat orang korea buat kan
tapi sedap lah kat tekak sendiri
nak manis pedas masam
semua ikut tekak kita sendiri 
itulah keistimewaan buat sendiri
tambah lagi kebersihan terjamin
kita boleh guna premium product
yalah tuk makan sendiri kan

ok antara bahan tuk kimchi versi aku
[versi simple je]

timun jepun
carrot
lobak putih
napa cabbage
cuka apple
fish sos
cili flake
tepung beras

bawang besar + garlic di blender
halia dihiris pjg halus


rendam napa cabbage dalam air garam selama 1-2 jam
setiap setgh jam alih2 kan




timun, lobak, carrot
hiris suka hati korang lah
aku suka bulat2 
comel je rupanya
yang lobak putih sebab besar
aku bahagi dua





sos ikan dan cuka apple





tepung beras tu dimasak cam buat bubur budak kecik ya
banyaknya agak2 je
aku tak sukat 
sebab in my mind asal semua bahan disalutinya
kira oklah kan
aku tak suka cair sangat juga

bubur tepung beras
dicampur dengan bawang yang telah diblender
halia yang dah dihiris halus
diperasakan dgn garam, gula
tuang cuka, fish sos
dan cili flake [beli kat kedai jual brg korea]

ok kesedapan kimchi terletak kat kuah dia ni
so korang perisakan ikut tekak sendiri yea
nak pedas tambah banyak cili flake
nak masam tambah cuka
sukati lah ek


btw, jgn skip guna bubur beras tu k
besar bezanya if tak guna
aku pernah cuba
masa memula aku ikut cara dalam YT semua lah yea

pastu kali ke 2
sebab malas nak masak bubur beras tu
aku tak guna
main taram je buat kuah dia
kesudahannya
kimchi aku berair dan hancur!!!!
semua masuk dalam tong sampah




so taraaaa 
ni lah kimchi simple aku
buat ikut selera sendiri
taknak masam sangat
yang bestnya
semua masih crunchy bila dikunyah
[sebab rendam dgn air garam]





pas siap buat kimchi
aku masak ayam dlm deep fryer je
lapar!!!

makan nasi, ayam dan sayur
kenyang!

pastu baru mandi
and now here im
 
menaip sambil makan keropok


sedap juga ni
setiap kunyahan terasa cheese nya
nasib baik aritu beli  3 bungkus
rasa nak lagi dan lagi



bah2 nak layan cerita Rugal kat netflix

daaaaaaaaaaaaa.............



zzzyy

8 comments:

  1. Wow pandai zzyy makan kimchi..ummi mknn jepun korea xreti makan.hejeh.tgk zzy buat kimchi cm sng jugak.

    ReplyDelete
  2. rajinnya! harini saya malas betul nak masak hahaha

    ReplyDelete
  3. Pandai buat kimchi ye. Memang banyak jenis sayuran boleh dibuat kimchi. Travel ke Korea dulu tu, sempat masuk pasar, naaa.... macam-macam jenis kimchi dijual!

    ReplyDelete
  4. adooo, tak pernah buat sendiri lagi. Tapi sedap kalo dapat diolah ikut tekak sendiri kan?

    ReplyDelete
  5. Tak gheti dan tak pernah makan kimchi

    ReplyDelete
  6. tgk org korea mkn kimchi nmpk sedap je..
    tp tu la.. nk buat sndiri malas plak.. haha

    ReplyDelete
  7. yum yum.. kimchi buatan sendiri !!!
    nmpka sedappp

    ReplyDelete
  8. Bestnya pandai buat kimchi. Best ada stok kimchi. Macam macam menu boleh add kimchi.

    ReplyDelete

tq, peace :)