Friday, November 6, 2020

Triple Chocolate Mousse by Mr. Ali



assalamualaikum

aritu birthday celebration dak ava dgn family
aku buat sendiri kek nya
guna resepi Mr. Ali
antara baker yang tak kedekut bagi ilmu
serta tips2 dalam baking
if berminat ttg baking
boleh follow dia kat FB, Muhamad Ali





ni kejadian perfect kek triple chocolate mousse ni
Pic credit to FB Mr. Ali




Bahan-Bahan


biskut orea [buang inti]
whipping cream
butter [suka brand lurpak]
dark chocolate [guna yang cam coin]
serbuk koko
essense vanila
icing sugar






biskut orea tu sebagai cake base
lapisan yang kat bawah tu sekali
dicampur dengan butter hingga dia basah2
pastu padat2 kat loyang

seharusnya guna loyang yang boleh buka tepi tu
tapi aku takda
so guna je apa yang ada
cuma tuk kertas lapisan tu
aku bagi panjang
so nanti senang nak angkat








ni whipping cream
guna jenis diary yea
yang non diary tu tak sesuai
anchor ni sedap
satu kotak dalam RM19.90 kat sini




ni pure butter faveret aku
kek sesuai guna unsalted
if biskut baru aku guna salted




yang ni coin dark chocolate
oh yea bukan chocolate biasa k
chocolate masakan
[in case ada yg tak pasti]
suka jenis camni
tapi if susah nak cari
kena juga guna yang keping tu




untuk hancurkan chocolate ni
guna keadah double boiling
maksudnya
bekas berisi chocolate tu 
diletak atas air yang mendidih
abaikan kuali ku yg hitam
kuali faberet tu 
heheehee




ianya akan cair perlahan lahan





buat kek ni agak remeh
meskipun bahannya tak banyak
part paling mencabar 
bila kena whisk whipping cream ni
harus sampai kental
pastu terus campur chocolate
tak boleh stop lama
sebab the whipping cream 
mudah menjadi cair bila dah masuk angin

camni 👇👇 rupa bila whipping cream
dah bercampur dengan chocolate yang telah dicairkan tadi





tuk lebih detail cara2 membuatnya
boleh melawat FB Mr. Ali yea
aku tak larat nak menaip kat sini
panjang caranya
sebab ada 4 layer


keseluruhannya berpuas hati dengan hasil sendiri
tapi next time buat harus lebih kemas dan lebih teliti


bawah dia, oreo as a cake base
pastu whipping cream dan 200 grm dark chocolate
then whipping cream dan 100 grm dark chocolate
pastu whipping cream dan essense vanila
atasnya ditabur dengan serbuk koko




tepi aku tak kemas
sebab takda pisau khas tuk memotong
tambah pula
aku takda alat yg org guna tuk ratakan tepi
yang cam pisau panjang tu





layer dia tak nampak sangat
sebab aku guna kurang dark chocolate
tersalah bab gram masa menimbang
begitu juga dengan whipping cream
first 300grm aku terbazir

aku whisk dia
pastu biar dalam 5 mins gitu
sebab sibuk refer kat FB
tengok camna yang Mr Ali maksudkan dgn kental
bila aku whisk balik
whipping jadi makin cair
instead of kental
aku give up, tolak tepi je
nasib baik cukup whipping cream
sebab kiraanya 

lapisan kedua 300 grm
lapisan ketiga 200 grm
lapisan ke empat 200 grm

 tuk bancuhan pertama yang 300 grm tu spoilt
seharusnya cukup kan cream tu tinggal 700 grm
tapi bila yang last 
nak buat tuk bancuhan ke 4
kurang lak grm nya
tu yang kek tak ketara sgt lapisannya





tapi most of all masalahnya 
aku guna loyang besar!!!!!
asalnya harus size 7inci
aku guna 8 inci!
ada yang 7 inci tapi kurang tinggi
aku risau tak cukup
sebab acuan aku semua bersegi 4




since ni first time aku buat
aku bagi diri sendiri 8/10 stars!
2 stars yang out tu
sebab aku buat kelihatan messy

rasa kek ni sangat sedap
texture nya lembut
kurang manis sebab hanya guna sikit je icing sugar
yg lelainnya harapkan rasa manis chocolate saja

sekali ngap ingatkan ada cream cheese
tapi takda yea

bawah nya keras base oreo
pastu akan terasa sikit pahit
lapisan pahit yang lebih lite
atasnya rasa vanila dan manis icing sugar
tapi dicover dengan taburan serbuk koko kat atas
akan buat kek ni sangat sedap
semua secukup rasa
recommended!!!!!



zzzyy 

10 comments:

  1. wahhh amazing gila buat cake sendiri ! tapi itu la perlukan kerajinan yang amat.
    sayangnya 300gm terbazir .. hopefully next time ok

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulilah diberi kan sikit kepakaran baking 😊
      tu lah 300grm tu mmg syg, nx time buat kena hati2

      Delete
  2. ko tu memang biasa membaking mesti jadi nya... elok kejadian kalu aku takat kek pisang, kek marble bodo bolehla... yang rupa gini memang fail kot kalau aku buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang je buat ni Dana, bahan pun tak byk sgt, super sedap, krg manis, nak repeat buat nnt

      Delete
  3. cantik kek nya..ala2 kek kt secret recipe gtu

    ReplyDelete
    Replies
    1. resepi ni sgt sedap sis, boleh kalah yg secret recipe punya. boleh try buat if ada kelapangan 😊😊

      Delete
  4. Replies
    1. hahaa.. krg kemas sis. msh byk kena improve tu 😊

      Delete
  5. wahhh nampak macam sedap..nasib sy x suka coklat, tidak mmg terus cari coklat ni haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasa chocate dia tak kuat sis, lite2 saja, more to cam ice cream

      Delete

tq, peace :)