Tuesday, June 1, 2021

Kek Lapis Masam Manis Cheese

 hari ni dan esok adalah cuti umum kat Sarawak
sempena Hari Gawai Dayak
tapi untuk tahun ni
kita bergawai dalam suasana PKP
memasing duduk di rumah saja
aktiviti ziarah menziarahi tidak dibenarkan

so aku memang takda buat apa2 kuih or kek
lagipun biskut hari raya yang lepas
masih ada
tat nenas 
serunding tuhau masih ada
boleh pagi tadi dimakan bersama 
ubi kayu stim

tapi tu lah bangun tidur pagi tadi
terus rasa semangat nak buat kek
rasa tu berkobar2 yea
kebetulan bahan2 kalau setakat buat 2 3 biji kek
memang cukup tu

godek2 resepi mama kent kat FB
pelbagai jenis kek yang sedap2
hari raya lepas aku takda buat kek lapis 
yang berlapis byk2 tu
so kali ni aku nak buat juga
then bukan kebiasaan aku
buat kek bakar
(aku kurang mahir bab kontrol api)
hari ini aku challenge diri sendiri
buat kek lapis bakar
the good thing is
color kek lebih terang dari yang kukus

kita buat kek lapis masam manis
guna hawflakes




guna dua color je





nahh......
color lebih cantik dari yang disangka
cuma spoilt hawflakes aku tak cukup
so yang 2 layer kat atas tu takda
agak ralat juga rasa hati
tapi tu lah guna apa bahan yang ada kan




mak kata sedap
so if dia kata sedap memang sedap lah
sebab mak tak makan kek sangat
yea yea
lepas ni boleh lah buat kek bakar lagi
tahap confident tu naik sikit dah ni
heheee

ni dia resepi dia
credit to unknown
dapat resepi sharing kat Resepi Mama Kent




zzzyy












14 comments:

  1. kecik kecik dulu...haw flakes inilah jajan kegemaran... makan sekeping sekeping...jimat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan sis yan. tapi skrg dah tak sesedap dulu, agak keras dah

      Delete
  2. Oh hawflakes namanya.
    kecik2 dulu suka beli jajan ni
    Siap kira sebungkus ada berapa keping

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru skrg org panggil hawflake, dulu2 panggil roti buah keranji

      Delete
  3. Wowwww.... Rajin nya dia..
    Kita mmg terror order je hehe

    Cer try kek perisa lain plak ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaaa... bljr slow2 ako, dulu pun main order je tapi bila raya tgk harga kek 400-500 hinggit, baik buat sendiri. asal ikut resepi dan cara, alhamdulilah boleh

      Delete
  4. kesukaan ni...Selamat Hari Gawai

    ReplyDelete
  5. saya minat makan hawflakes tu je.. hehehe..Rajin dia buat kek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu jajan masa kecik2. dulu kata tu roti buah keranji

      Delete
  6. Kalau pergi Sarawak memang wajib beli kek lapis untuk dibuat ole-ole.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah saya if pergi west msia pun sering bawa kek lapis sebagai ole2

      Delete
  7. sedap tu..tp wat keklapis kena byk bersabar

    ReplyDelete

tq, peace :)