Sunday, July 25, 2021

UrusNiaga Di Bank masa PKP/PPN

 assalamualaikum

seperti yang dikata kat my previous post
saya tak galakkan pergi bank masa pkp ni

sebab apa?
kerna saya keja bank
dan taknak customer banyak2
so customer sikit
keja kita pun senang
no! no! no!
seriously we dont mind ramai customer
sebab skrg dah guna system  QMS
so no problem
semua customer di attend ikut giliran

cuma masa pkp ni
Queing Management System (QMS) tu
tak guna
semua kena que panjang2 luar bank
if bank kat building besar ok lah
if kecik
terpaksa kena penangan panas 
berjam jam que 

datang ke bank jika ada perkara yang
terpaksa sesangat pergi counter or
jumpa customer service

takyah update buku
nanti2 boleh update yea
if duit dah masuk so memang masuk lah
takyah nak tengok dulu
if nak tau org bank in tuk kita
suruh di antar pic online trsf
of pic resit bank in


if takda online banking
ni lah masa nya apply 
some bank apply kat atm pun dah cukup
dengan syarat number phone
yang kita guna skrg
sama dgn no yang register kat bank
ni adalah tuk TAC/PAC no

if atm card dah expired
dan kita jarang guna ac tu
takyah cepat2 nak renew k
sebab biasa line up tuk jumpa CSR kat bank
selalu panjang
nanti2 pkp dah abis baru uruskan yea

gitu juga update FD
mostly bank dah auto renew
so nanti2 lah kita update certificate dia yea
kita print cert tu or tak
FD tetap roll over

sekarang if que kat bank
memang perlu more than an hour
ni pengalaman aku sendiri
biasa memang takda lah pergi counter
semua guna ATM ataupun online banking
or guna CDM

tapi rabu lepas
perlu mengorek ASB
perlu duit tuk beli material rumah

memula pergi ASB sendiri
tengok line dah panjang 
lebih kurang 30 orang

aku pergi post office
fine tunggu lah dlm setengah jam
tak ramai orang
hati manyak happy
sekali kena direct pergi bank
sebab dorang takda amount cash yang aku nak
boleh beri 2K je
pppfffssttt!!!

pergi ke branch maybank yg agak jauh dari town
expecting mungkin tak ramai orang
yea memang tak ramai org
sebab branch tu tutup
yang que nak guna atm ramai

pergi lak ke cimb
que ada 2 way
nasib tak sambung que yang panjang tu
aku tgk2 kat entrance main door
notice tulis
ASB exceed limit
pppffsstt!!!

pergi pula ke branch RHB
pun ada 2 line
satu ke counter
satu ke ATM
again nasib baik tak main redah ikut que
sebab kan branch tu kat corner
sekali org que
dari muka pintu
ke sebelah tepi building
turut ke belakang bank tu sendiri
pengsan!!!!
ramai yg sengih2 tgk aku
kata dorang dah lama menunggu

rasa dan nak give up
semua bank pjg que
almaklum lah after public holiday
worst to worst
terpaksa que kat ASB itself

so aku pergi ke last location
cimb  dekat office aku
biasa tak ramai org
sebab branch kecik je

masa aku datang
adalah dalam 15 org que
fine better than the place that i go before
que lah disitu sambil main tipon
bersyukur sgt ada phone
so takda lah terasa sangat
(kekunon lah)

sejam berlalu
macam tak bergerak sangat pun barisan 
main phone lagi
bila dah dekat giliran
kenapa rasa makin slow pula ek
aduhaaiii
dah lah berdiri
pinggang dah rasa sakit
kaki pun dah kebas

at last turn tiba tuk masuk bank
yes!! yes!! yes!! rasa nak lompat2
penantian sejam setengah berdiri berakhir
nasib baik tak panas
angin pun sempoi2 bahasa
dalam setengah jam juga menunggu 
untuk di attend bila dah masuk dalam bank
all and all 
dalam 2 jam lah tuk urusan bank masa pkp
experience yg pertama ni 

tu lah aku nasihat kan
if bukan perkara urgent takyah pi bank
if boleh delay, delay kan lah
or if terpaksa juga pergi counter bank
bawa kerusi weh
takyah nak malu
sebab selalu memang super lama lah que
nak tercabut rasa urat pinggang
tapi if org muda mungkin ok kot
kan aku ni dah hakak2
berdiri dah tak larat lelama
mudah sakit kaki
mudah sakit pinggang

zzzyy


6 comments:

  1. Sy akan cuba buat segala transaksi online melainkan mmg perlu pergi ke bank spt withdraw money .

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah abam kie, even saya sdiri pun mmg guna online byr segala bil.

      Delete
  2. kalo xde keperluan mendesak mmg xnk pegi bank musim PKP ni..
    terseksa jiwa raga.. huhuuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan, saya dah merasanya... so kalau boleh taknak pergi lagi ms pkp ni kecuali terpaksa

      Delete
  3. Setuju sangat. Kalau tak ada urusan penting/urgent better tangguhkan dulu. Or better call dulu tanya macamana.

    ReplyDelete
  4. saya pun dah jarang keluarkan duit sekarang sebab penat nak beratur panjang. Nasib baik sepanjang pkp ni tak ada urusan penting.

    ReplyDelete

tq, peace :)